Methodological research about the organization and development of a virtual Fhysics congress in the Western Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2929

Keywords:

Physics, Remote Congress, Scientific Divulgation, Education, ICTs

Abstract

This work discusses the experiences about the organization and development of a congress in the remote format, promoted by the physics course of the Federal University of Acre (UFAC) during the period of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic. We discussed how, based on the social isolation imposed by the pandemic, the use of Information and Communication Technologies (ICTs) allowed an entirely remote congress to be held, with lectures, mini-courses, presentations of work by students and discussions on the most varied topics of physics . Although the congress has physics as its face, the present work is an X-ray on social, inclusive, methodological-educational and interaction aspects between school and university institutions. Based on the results obtained, we analyze the impact, scope and relevance that a remote conference can promote to students, particularly in the state of Acre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago de Jesus Santos, Federal University of Acre

Professor at the Federal University of Acre (UFAC) with a PhD, Master's and Graduation in Physics.

Carlos Henrique Moreira Lima, Federal University of Acre

Professor at the Federal University of Acre (UFAC) with a PhD, Master's and Graduation in Physics.

Marcelo Castanheira da Silva, Federal University of Acre

Professor at the Federal University of Acre (UFAC) with a PhD, Master's and Graduation in Physics.

Esperanza Lucila Hernández Angulo, Federal University of Acre

Professor at the Federal University of Acre (UFAC) with a PhD in Biodiversity and Biotechnology, Master's and Graduation in Physics.

Bianca Martins Santos, Federal University of Acre

Professor at the Federal University of Acre (UFAC) with a PhD, Master's and Graduation in Physics.

References

BRASIL, Lei nº 12.288, de julho de 2010. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm. Acesso em: julho de 2022.

CAVALCANTE, Artur Araújo; SALES, Gilvandenys Leite; SILVA, João Batista da. Tecnologias digitais no Ensino de Física: um relato de experiência utilizando o Kahoot como ferramenta de avaliação gamificada. Research, Society and Development. Itajubá, v. 7, n. 11, 2018.

FALAVIGNA, Gladis. Inovações centradas na multimídia: repercussões no processo ensino-aprendizagem. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. 48 p.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021. 79-80 p.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Resumo Técnico do Estado do Acre. Censo da Educação Básica – 2020. Diretoria de Estatísticas Educacionais DEEP. Brasília-DF, INEP/MEC 2021. Disponível em:

https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_do_estado_do_acre_censo_da_educacao_basica_2020.pdf. Acesso em: julho de 2022.

NOGARO, Arnaldo; BATTESTIN, Cláudia. Sentidos e contornos da inovação na educação. Holos. Rio Grande do Norte, v. 2, 2016.

RIBEIRO, Andréia Marcelino Ernesto; CARVALHO, Zulmara. A arte de inovar na educação à distância. EaD em Foco: Revista Científica em Educação à Distância. Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, 2017.

SANTOS, Bianca Martins; PINHEIRO, Antônio Romero da Costa; ROCHA, Ynara Gabrielly Magalhães. Contribuições e limitações sobre a realização do I Congresso de Física do Acre. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological – SAJEBTT, Rio Branco - Acre, UFAC, v. 6, n. 2, p. 40-54, ago./dez. 2019. ISSN: 2446-4821.

SCHIVANI, Milton; LUCIANO, Peterson Guimarães; ROMERO, Talita Raquel. Novos Materiais e Tecnologias Digitais no Ensino de Física. Coleção professor inovador. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017, 9-11 p.

SOUZA, Márcio Vieira de; GIGLIO, Kamil. Mídias digitais, redes sociais e educação em rede: experiências na pesquisa e extensão universitária. Coleção mídia, educação, inovação e conhecimento. 1ª ed. São Paulo: Editora Blücher, 2015. v. 1, 21 p.

VILARINHO-REZENDE, Daniela; BORGES, Clarissa Nogueira; FLEITH, Denise de Souza; JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo. Relação entre Tecnologias da Informação e Comunicação e Criatividade: Revisão da Literatura. Psicologia: Ciência e Profissão. Brasília, v. 36, n. 4, p. 877-892, out./dez. 2016.

Published

2022-09-08

How to Cite

Santos, T. de J., Moreira Lima, C. H., da Silva, M. C., Hernández Angulo, E. L., & Santos, B. M. (2022). Methodological research about the organization and development of a virtual Fhysics congress in the Western Amazon . Educar Mais, 6, 840–865. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2929