Profile of students face an event addressing the ICT theme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2889

Keywords:

Mathematics, Likert Scale, PSPP Software

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) are tools that can be inserted in educational processes, being necessary that teachers have the necessary skills to plan and execute the activities. In this sense, an event held at a university located in the central south region of Ceará, proposed the discussion about mathematics and technologies through lectures and mini-courses addressing the theme. Aiming to determine the profiles of the students in front of the event, a questionnaire was elaborated in Likert scale. Thirty participants answered this questionnaire and the responses were analyzed in the PSPP software. After grouping the items by factors, six profiles were identified in which the one with the highest number of students is associated with good perceptions about the event, which makes us believe that the theme is relevant and had productive dialogues during the activities. Given the above, it is understood that through factor analysis, it is possible to correlate the variables presented to the students with the factors that describe each profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otávio Paulino Lavor, Universidade Federal Rural do Semi-árido - UFERSA

Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Estadual do Ceará (2011), graduação em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2011), graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Metodista de São Paulo (2010), mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2013) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Atualmente é professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Tem experiência na área de Física e Matemática, com ênfase em Equações Diferenciais, Física Matemática e Telecomunicações, atuando principalmente nos seguintes temas: equações diferencias especiais e aplicações, antenas de microfita, ensino de física e de matemática.

Gladeston da Costa Leite, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Licenciado e Mestre em Matemática e Doutor em Engenharia de Teleinformática. Professor da Universidade Estadual do Ceará.

Elrismar Auxiliadora Gomes Oliveira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

É professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente desde 2009. Orientadora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH. Possui especialização em Ensino de Física pela Universidade Federal de Ouro Preto (2000). Cursou mestrado em Ensino de Ciências pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2008) e doutorado em Ensino de Ciências (ênfase em Física) pela Universidade de São Paulo - USP (2017). Foi professora de Ciências Naturais e Física na rede particular e pública de Minas Gerais entre 1990 e 2009.

References

ARAUJO-JORGE, Tania; BORBA, Marcelo; SOVIERZOSKI, Hilda Helena. Considerações sobre classificação de eventos. 2016. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/DOCUMENTO_CRITRIOS_EVENTOS__AREA_DE_ENSINO__46.pdf. Acesso em: 8 jun. 2022.

BATISTA, Josidalva de Almeida; SOUZA, Alcicleide Pereira de; SOARES, Narciso das Neves. Da Intenção à ação: relação histórica das tecnologias da informação e comunicação e o ensino da matemática. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, n. ed.especial, p. e115920, 2020. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1159. Acesso em: 9 jun. 2022.

BRASIL. Decreto nº 8.752, de 9 de maio de 2016. Dispõe sobre a Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8752.htm. Acesso em: 10 mar. 2022.

KANDASAMY, Ilanthenral; KANDASAMY, W. B. Vasantha; OBBINENI, Jagan M.; SMARANDACHE, Florentin. Indeterminate Likert scale: feedback based on neutrosophy, its distance measures and clustering algorithm. Soft Computing, v. 24, p. 7459–7468, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s00500-019-04372-x.pdf. Acesso em: 8 jun. 2022.

LAVOR, Otávio Paulino; MARTINS, Katiane Morais de Lucena. Tecnologias de informação e comunicação: uma análise dos cursos de matemática no Rio Grande do Norte. Revista de Educação do Vale do Arinos - RELVA, v. 7, n. 1, p. 77–87, 2020. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/4912. Acesso em: 9 jun. 2022.

LAVOR, Otávio Paulino; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Grandezas proporcionais: sequência didática na formação inicial de professores. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. e22014, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13476. Acesso em: 8 jun. 2022.

LAVOR, Otávio Paulino; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Análise de perfil de futuros docentes de matemática em face das implicações da pandemia. Educação Matemática Debate, v. 6, n. 12, p. 1-15, 2022b. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4916/5228. Acesso em: 7 jun. 2022.

OLIVEIRA, Davi Euclides de; LIMA, Janneson José Ferreira de; SILVA, Paulo Henrique das Chagas. Análise do perfil dos discentes do Curso Bacharelado em Ciência e Tecnologia e sua relação com a aprendizagem em cálculo. Comunicações, v. 28, n. 2, p. 57-75, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/4658/2545. Acesso em: 8 jun. 2022.

PEIXOTO, Denis Eduardo; KLEINKE, Maurício Urban. Expectativas de estudantes sobre a astronomia no ensino médio. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 22, p. 21–34, 2016. Disponível em: https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/245. Acesso em: 7 jun. 2022.

SCHUARTZ, Antonio Sandro; SARMENTO, Helder Boska de Moraes. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis, v. 23, n. 3, p. 429-438, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/xLqFn9kxxWfM5hHjHjxbC7D/?lang=pt&format=html. Acesso em: 9 jun. 2022.

SILVA, Gregório Unbehaun Leal da. Análise fatorial confirmatória ou análise dos componentes principais? Uma comparação com dados de opinião pública do Brasil. Caderno Eletrônico de Ciências Sociais, v. 9, n. 1, pp. 112-138, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/cadecs/article/view/37156/24344. Acesso em: 8 jun. 2022.

SILVA JÚNIOR, Washington Luiz Pedrosa da; SANTOS, Antônio Luís Parlandin dos; SILVA, Welliton Silva da Silva. As tecnologias de informação e comunicação e a formação de professores de matemática: a perspectiva dos educandos. Revista Cocar, v. 15, n. 32, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4366. Acesso em: 9 jun. 2022.

Published

2022-08-08

How to Cite

Lavor, O. P., da Costa Leite, G. ., & Gomes Oliveira, E. A. (2022). Profile of students face an event addressing the ICT theme. Educar Mais, 6, 748–755. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2889