Analogies in Science Teaching: activities developed in a continuing education course
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2718Keywords:
Teaching with analogies, Science teaching, Continuing formation.Abstract
This study had a goal was to analyze how the activities developed in a continuing education course enabled teachers reflect on the spontaneous use of analogies. The research has a qualitative approach and involved the participation of Science teachers. The course was held in five meetings, with the theme on the planned use of analog language in the teaching of Science. Several activities were developed, as reading a text about the historical context of the emergence of ‘heart-bomb’ analogy and the production of lesson plans. The course was recorded on audio, and the participants' reflections were analyzed by the textual discursive analysis. Because the course was formulated in a reflective and collaborative perspective, the participants were able to reflect on their practice with analogies, essentially spontaneous. The activities enabled the appropriation of essential knowledge for the use of planned analogies. Reasoning analogically is an exclusively human and natural characteristic. However, it is necessary that the teacher has a specific training that leads him to reflect consciously.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. In: ALARCÃO, I (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996, p. 9-39.
ALMEIDA, H. A.; LORENCINI-JÚNIOR, Á. As concepções de um professor de Biologia quanto ao uso de analogias na prática docente, ACTIO, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 173-194, mai./ago. 2018.
ALMEIDA, H. A. Planejamento para o uso de analogias no ensino: reflexões de professores de Ciências e Biologia em um contexto de formação continuada colaborativa. 2020. 259 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru, 2020.
BIZZO, Nélio. Ciências: fácil ou difícil? 1. ed. São Paulo: Biruta, 2009.
BOZELLI, Fernanda Cátia. Saberes docentes mobilizados em contextos interativos discursivos de ensino de física envolvendo analogias. 2010. 258 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2010.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CURTIS, Ruth V.; REIGELUTH, Charles. M. The use of analogies in written text. Instructional Science, Amsterdam, 13, p. 99–117, 1984.
DELIZOICOV, Nadir Castilho; CARNEIRO, Maria Helena da Silva.; DELIZOICOV, Demétrio. O movimento do sangue no corpo humano: do contexto da produção do conhecimento para o do seu ensino. Ciência e Educação, Bauru, v. 10, n. 3, p. 443-460, 2004.
DUARTE, Maria da Conceição. Analogias na educação em ciências: contributos e desafios. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 7-29, 2005.
DUIT, R. On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, v. 75, n. 6, p. 649-672, 1991.
FERRAZ, Daniela Frigo. O uso de analogias como recurso didático por professores e biologia no ensino médio. Cascavel: edunioeste, 2006.
FRANCISCO-JÚNIOR, Wilmo Ernesto. Analogias e situações problematizadoras em aulas de Ciências. São Carlos: Pedro & João editores, 2010.
GLYNN, Shawn M. Teaching science with analogies: a resource for teachers and textbook authors. Washington: National Reading Research Center. 1994.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, ISBN 9780226468013, 1980.
MARANDINO, Martha. A Formação continuada de professores em ensino de ciências: problemática, desafios e estratégias. In: CANDAU, V. M. (Org.). Magistério, Construção Cotidiana. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 27. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
MÓL, G. S. O uso de analogia no ensino de química. 1999. 284 f. Tese (Doutorado em
Educação em Química) - Universidade de Brasília, Brasília, DF, 1999.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
OLIVA, José Maria. Qué conocimientos profesionales deberíamos tener los profesores de ciencias sobre el uso de analogías. Rev. Eureka Enseñanza Divulgación Ciencias, v. 5, n. 1, p. 15- 28, 2008.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2006, p. 17-52.
TREAGUST, David F; HARRISON, Allan G.; VENVILLE, Grady J. Teaching science effectively with analogies: an approach for preservice and inservice teacher education. Journal of Science Teacher Education, v. 9, n. 2, p. 85-101, 1998.
TRIVELATO, Silvia Luzia Frateschi. Um programa de Ciências para Educação Continuada. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Coord.) Formação continuada de professores: uma releitura das áreas de conteúdo. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2003, p-53-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Hederson Aparecido de Almeida, Renato Eugênio da Silva Diniz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.