TDIC in pedagogy courses at the triple border Brazil-Venezuela-Guyana
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2712Keywords:
Curriculum; TDIC; Triple Border; Pedagogy, TDIC, Triple Border, PedagogyAbstract
The work seeks to guide reflections on the discussion of Digital Information and Communication Technologies - TDIC - and the approach given to them in the Pedagogy curricula of two Higher Education Institutions located on the border with English Guyana and Venezuela, in the extreme north of the country. Brazil. With the Covid-19 pandemic, teachers around the world were taken by surprise because of the pandemic and challenged to totally change their routines and workspaces, reorienting their practices through the use of digital and remote technologies. Faced with the challenge posed, we focus on looking at this reality through the analysis of teacher training courses, having the state of Roraima-Brazil as a locus and asking the following questions: What are the possible challenges faced by future teachers in the use of TDIC in the territorial context of the Triple Border? What is the importance of training education professionals from the perspective of TDIC? This is a qualitative, documentary and exploratory research, focusing on the curriculum of two undergraduate courses in Pedagogy at public institutions, especially the disciplines that propose to discuss TDICs. As preliminary results, in general, it was possible to verify that both institutions seek to adapt within the possibilities that the moment demanded in terms of remote technologies in the curricula of the mentioned courses. However, there is still a long way to go towards the necessary ethical discussions regarding the other dimensions of technologies that are in need of a more critical debate.
Downloads
References
BECKER, Bertha K. Significância contemporânea da fronteira: uma interpretação geopolítica a partir da Amazônia brasileira. In: AUBERTIN, Catherine (org.). Fronteiras. Brasília, UnB: ORSTOM, 1986.
BLADES, David W. Habilidades Básicas para o próximo século: desenvolvendo a razão, a revolta e a responsabilidade dos estudantes. In: SILVA, Luiz Heron (org.). Século XXI: Qual o conhecimento? Qual currículo? 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006.
BRASIL. Decreto nº 6.300, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa Nacional de Tecnologia Educacional – ProInfo. Brasília, 2007.
BRASIL. Resolução n. 2 de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília-DF: MEC/CNE/CP, 2015.
BRASIL. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto escolar: possibilidades. BNCC. [online]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades?highlight=WyJocSJd#:~:text=Na%20educa%C3%A7%C3%A3o%2C%20as%20TDICs%20t%C3%AAm,e%20despertando%20maior%20interesse%20e. Acessado em: 23/09/2020
CAMARGO, Leila Maria; CASALI, Alípio. Fronteiras da república em Roraima: conflitos e desafios curriculares. Sessão Temática Desafios da Educação na/da/para a Amazônia, Revista Teias, v. 21, n. 61, abril/junho 2020.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CYSNEIROS, P. G. Novas tecnologias no cotidiano da escola. In: Anais da 23ª Reunião Anual da ANPED, Caxambu, MG, 2000.
GIMENO SACRISTÁN, José. O significado e a função da educação na sociedade e na cultura globalizada. In: GARCIA, Regina Leite; BARBOSA, Flavio Moreira. Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2003.KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003. - (Série Prática Pedagógica).
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Síntese de Indicadores 2021: IBGE; 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/9173-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-trimestral.html?=&t=downloads. Acesso em: 19/01/2022
KENSKI, V. M. (Org), Design instrucional para cursos online. 2. ed. São Paulo: Artesanato educacional, 2019.
LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática, Rio de Janeiro: Editora 34, (1ª ed 1990), 1993.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo. Editora 34, 2005.
MAGALHÃES, Maria das graças s. D. O estado de Roraima e as fronteiras com a Venezuela e a Guiana. Revista Textos e Debates, UFRR, n. 2, 2017
MAIA, D. L. & BARRETO, M. C. (2012). Tecnologias digitais na educação: uma análise das políticas públicas brasileiras. Educação, Formação & Tecnologias, 5 (1), 47-61 [Online], disponível a partir de http://eft.educom.pt
MARTINS JÚNIOR, L.; MARTINS, R.E.M.W. Uma experiência de formação continuada de professores/as de Geografia com o uso das tecnologias digitais. Revista Pedagógica, v. 23, p. 1-23, 2021. DOI http://dx.doi.org/10.22196/rp.v22i0.5576
MAZZEI, Valdir. Amazônia sul-americana: um novo espaço de integração. São Paulo, FFLCH, USP, 1999. (Dissertação de Mestrado)
RORAIMA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Universidade Estadual de Roraima, 2008.
RORAIMA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Universidade Federal de Roraima, 2009.
RORAIMA. BNCC do Estado de Roraima. SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO E DESPORTO DE RORAIMA, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_rr.pdf. Acesso em: 19/09/2020
SANTOS, Boaventura de Souza. Os processos de globalização. In: SANTOS, Boaventura de Souza (org). A globalização e as Ciências Sociais. São Paulo; Cortez, 2002.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
TORRINHA, Francisco. Dicionário Latino Português. Porto: Gráficos Reunidos, 1942.
TORRES-SANTOMÉ, Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Tróia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Emerson Daniel de Souza Targino, Leila Maria Camargo, Enia Maria Ferst
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.