Teaching knowledge in the teaching of children with disabilities in the Early Years: a study in the municipality of Capão da Canoa
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2709Keywords:
Teaching knowledge, Inclusive education, Professional experienceAbstract
This present articleaddresses content about teacher’s knowledge in teaching children with disabilities and aims to understand what are the sources of knowledge that guide the pedagogical practice of teachers in a public school in the city of Capão da Canoa of students with disabilities.Still, Maurice Tardif's (2010) conceptions about teaching knowledge are used to analyze and reflect on this universe that makes up the pedagogical practice.The methodology chosen was qualitative with a descriptive approach that takes the form of comparative causal studies/post facto studies.The material collection instrument was a semi-structured interview designed for three teachers from the early years of a regular school who have students with disabilities in their classes.The research revealed that a way for teachers to search for new knowledge to integrate into the pedagogical practice with students with disabilities is mainly anchored in the professional experience of other teachers,thus, dialogue with teachers who study inclusive education and who work at the same school are a way of guiding practice and generating new knowledge.
Keywords: Teaching knowledge. Inclusive education. Professional experience
Downloads
References
BRASIL. Decreto n° 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm#art11. Acesso em: 05 dez. 2021.
BRASIL. Lei n° 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, 2012. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em 23 dez. 2021.
BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [...]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm. Acesso em: 09 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da educação. Secretaria de Educação Especial. Nota Técnica n ° 19/2010/MEC/SEESP/GAB. Profissionais de apoio para alunos com deficiência e transtornos globais do desenvolvimento matriculados nas escolas comuns da rede pública de ensino. In: orientações para implementação da política de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasil, 2015. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2015-pdf/17237-secadi-documento-subsidiario-2015. Acesso em: 02 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Especial. Política Nacional De Educação Especial Na Perspectiva Da Educação Inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 06 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 13/2009. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Distrito Federal: Ministério da educação, 13 jun. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb013_09_homolog.pdf. Acesso em: 10 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 18 dez. 2021.
CAPÃO DA CANOA. Conselho Municipal de Educação. Parecer nº 025/2005. Fixa parâmetros para a oferta de educação especial no Sistema Municipal de Educação. Capão da Canoa: Conselho Municipal de Educação, 07 dez. 2005. Disponível em: http://www.capaodacanoa.rs.gov.br/uploads/tiny_mce/files/cme/pareceres/pareceres2005-025.pdf. Acesso em: 19 dez. 2021.
CAPÃO DA CANOA. Conselho Municipal de Educação. Resolução n° 01, de 13 de julho de 2016 – CME/CC.
CAPÃO DA CANOA. Conselho Municipal de educação. Parecer n.º18/2012. Transcreve e altera o Parecer 02 de 2006 que “estabelece normas para a oferta do Ensino Fundamental no Sistema Municipal de Ensino de Capão da Canoa/RS. ”. Disponível em: http://www.capaodacanoa.rs.gov.br/uploads/tiny_mce/files/cme/pareceres/pareceres2012-018.pdf. Acesso em: 22 dez. 2021.
CAPÃO DA CANOA. Estado do Rio Grande do Sul. Concurso público n° 01/2019. Edital de Abertura. Disponível em: http://publicacoes.fundatec.com.br/portal/concursos/editais/edital_39340728099e2.pdf. Acesso em: 22 dez. 2021.
CASTRO, Paula Almeida de; ALVES, Cleidiane de Oliveira Sousa. Formação docente e práticas pedagógicas inclusivas. Revista e-Mosaicos: Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira, Rio de Janeiro, v. 7, n° 16, dez. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/emosaicos/article/view/38786/28362. Acesso em: 26 dez. 2021.
GERALDO, Ana Paula; BONASSINA, Ana Lucia Berno; BANAS, Julia Cristina Bazani. Inclusão escolar: uma realidade inacabada. In: XII Congresso Nacional de Educação, 2016. Anais [...] Faculdade da Indústria, 2016, p. 12160 – 12175. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/22932_12450.pdf. Acesso em: 27 dez. 2021.
GRASSI, Tânia Mara. A inclusão e os desafios para a formação de docentes: uma reflexão necessária, Paraná, p. 1-44, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1376-8.pdf. Acesso em: 29 dez. 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza org. et al. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf. Acesso em: 03 jan. 2022.
OLIVEIRA, Naira Maria Da Silva. O professor do Atendimento Educacional Especializado: atuação e representações sociais. 2015, 49 f. Especialização – Universidade de Brasília - Curso de Especialização em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar, Brasília, 2015. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/15889/1/2015_NairaMariaDaSilvaOliveira_tcc.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
RODRIGUES, Graciela Fagundes; PASSERINO, Liliana Maria. Processos inclusivos, formação continuada de professores e educação profissional. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 15, n. 41, p. 170- 197, out. 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/188559. Acesso em: 11 jan. 2022.
SANTOS, Giceli Ribeiro dos. História da educação especial no Brasil: dos primórdios aos dias atuais. In: VIII Semana de Mobilização Científica. Anais [...] – UCSAL, Salvador: 2005, s/p. Disponível em: http://ri.ucsal.br:8080/jspui/bitstream/prefix/2741/1/Hist%C3%B3ria%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20especial%20no%20Brasil.pdf. Acesso em: 17 jan. 2022.
SOUZA, Ana Lucia Alvarenga dos Santos; RODRIGUES, Maria Goretti Andrade. Educação inclusiva e formação docente continuada. In: XII Congresso Nacional De Educação, 12° ed., 2015, Paraná, Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Anais [...] - PUCPR, Paraná: 2015, p. 22985 - 22994. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21491_10456.pdf. Acesso em: 06 jan. 2022.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n° 13, jan./fev./mar./abr. 2000. Disponível em: http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 25 nov. 2021.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: A Pesquisa Qualitativa em Educação. 1° ed. São Paulo: Atlas S.A., 1987. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4233509/mod_resource/content/0/TrivinosIntroducao-Pesquisa-em_Ciencias-Sociais.pdf. Acesso em: 03 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Taina Patricia Dias Messerschmitt, Leandro Forell
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.