Teaching Geometry in final years in Elementary Education: a sistemic problem
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2648Keywords:
Search, Mathematics Education, PISA, PerformanceAbstract
This article is a bibliographical research whose objective is to investigate some factors that allow us to see the difficulties presented in the teaching of geometry in elementary school as a systemic problem. To do so, we searched for information in the documents of the Program for International Student Assessment - PISA, as well as in reports provided by Inep, of which we will show average performance results in Mathematics and the proficiency levels of participating students from Brazil and the OECD (Organization for the Economic Cooperation and Development) and the performance of these students in the category of content, space and form, in the subject of Mathematics. These results represent indicatives that allow us to deduce that the obstacles in the teaching of geometry in Elementary School are not new, as it is not only a problem mentioned by some teachers in isolation, but it is a typical problem in the world in which we live.
Downloads
References
ALMOULOUD, Saldo Ag. et. al. A geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação. Set/Out/Nov/Dez 2004 no27. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/xzRGKxDRJ6XS4ZXxLnBTkFL/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 11 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Avaliação Internacional: Média em Mátemática está entre as menores do Pisa. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/222-537011943/42771-media-em-matematica-esta-entre-as-menores-do-pisa>. Acesso em: 26 fev. 2021.
_________. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Relatório Brasil no PISA 2018 (versão preliminar). (2019). Brasília-DF Inep/MEC. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf>. Acesso em: 28 jan. 2021.
_________. Ministério da Educação. Matemática será a principal disciplina cobrada no Pisa 2021. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/33571>. Acesso em: 11 nov. 2021.
_________. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Relatório Nacional PISA 2012: resultados brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana/Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). Disponível em: <https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2014/relatorio_nacional_pisa_2012_resultados_brasileiros.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2021.
_________. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, p. 600, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2021.
_________. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Matemática. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
_________. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 10 nov. 2021.
CRUZ, P.; MONTEIRO, L. (Org.) Anuário Brasileiro da Educação Básica 2019. São Paulo: Editora Moderna, 2019.
JONHSON, Susan Barton. Análise da Base Nacional Comum Curricular de Matemática. ACARA. 2016. Disponível em: <https://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2016/08/5.2-Matema%CC%81tica_Ana%CC%81lise-da-ACARA.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2021.
LORENZATO, Sérgio. Como aprendemos e ansinamos geometria. In: LORENZATO, S. Aprender e ensinar geometria. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015. Série Educação Matemática.
__________. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em RevistaSBEM, Blumenau-SC, nº 4, p. 03-20, 1º sem. 1995.
PASSOS, Carmen Lucia Brancaglion. Representações e prática pedagógica: a geometria na sala de aula. 2000. 348p. Tese (Doutorado em Educação) Unicamp, Campinas, SP, 2000.
PAVANELLO, Regina Maria. O abandono do ensino de Geometria no Brasil: causas e consequências. In Zetetiké, v. 1, n. 1, 1993.
__________. O abandono do ensino de geometria: uma abordagem histórica. 1989. 195f. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNICAMP, Campinas.
PEREIRA, Maria Regina de Oliveira. A geometria escolar: uma análise dos estudos sobre o abandono de seu ensino. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. São Paulo: PUC, 2001.
PORTUGAL. Ministério da Educação. PISA 2012: Portugal, primeiros resultados. Lisboa, 2013. Disponível em: <https://www.dgeec.mec.pt/np4/246/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=371&fileName=PISA_Primeiros_Resultados_PORTUGAL.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2021.
TASHIMA, M. M. SILVA, A. L. da. As lacunas no ensino-aprendizagem da geometria. 2007. Disponível em: <http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/producoes_pde/artigo_marina_massaco_tashima.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Débora de Sales Fontoura da Silva Frantz, Vanilde Bisognin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.