Teaching Geometry in final years in Elementary Education: a sistemic problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2648

Keywords:

Search, Mathematics Education, PISA, Performance

Abstract

This article is a bibliographical research whose objective is to investigate some factors that allow us to see the difficulties presented in the teaching of geometry in elementary school as a systemic problem. To do so, we searched for information in the documents of the Program for International Student Assessment - PISA, as well as in reports provided by Inep, of which we will show average performance results in Mathematics and the proficiency levels of participating students from Brazil and the OECD (Organization for the Economic Cooperation and Development) and the performance of these students in the category of content, space and form, in the subject of Mathematics. These results represent indicatives that allow us to deduce that the obstacles in the teaching of geometry in Elementary School are not new, as it is not only a problem mentioned by some teachers in isolation, but it is a typical problem in the world in which we live.

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Author Biographies

Débora de Sales Fontoura da Silva Frantz, Universidade Franciscana - UFN

Doutoranda do curso de doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Franciscana (UFN), mestrado em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015), Pós-Graduação Lato Sensu em Orientação escolar, Supervisão e Gestão escolar pelo Centro Universitário Internacional (2018), Pós-Graduação Lato Sensu em Ensino de Matemática com ênfase em Física, Estatística e Informática Educativa pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2010) e Graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2008). Tem experiência na área de Matemática e ensino de Matemática, atuou como docente de Matemática no Ensino Fundamental e Ensino Médio na rede pública e privada do município de Santa Cruz do Sul – RS.

Vanilde Bisognin, Universidade Franciscana - UFN

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria (1971), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978) e doutorado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992). Atualmente é professor titular da Universidade Franciscana (UFN). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de matemática, modelagem matemática, comportamento assintótico de soluções de modelos matemáticos definidos por equações diferenciais. 

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Published

2022-01-03

How to Cite

Frantz, D. de S. F. da S., & Bisognin, V. . (2022). Teaching Geometry in final years in Elementary Education: a sistemic problem. Educar Mais, 6, 28–45. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2648