The education beyond the walls of the school: considerations about the act of educating based on Paulo Freire’s thoughts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2627

Keywords:

Pedagogical practices, School environment, Libertarian education, Dialogical education

Abstract

This article aims to look at some educational practices in order to seek reflections that can help in the construction of an emancipatory and liberating education (FREIRE, 1987). We have initially raised some points to develop a discussion that can promote this education beyond the walls of the school and we have talked about the act of educating and the instruction process of the educator. And finally, based on Paulo Freire’s work (1967; 1979; 1987), we attempt to write about this libertarian and dialogical education that has stimulated us to meditate throughout these pages and that intends to unsettle, agitate and disturb the preexisting reality. Unlike banking model of education, this new pedagogical action proposed by Paulo Freire, wants to take students out of their comfort zone, and put them as part of the knowledge building. And it is from these concerns that we seek to promote this dialogue and reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

keila Miotto, Institudo Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação, Conhecimento e Sociedade da Universidade Vale do Sapucaí, Univás. Professora de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Ifsuldeminas, campus Inconfidentes.

Luis Carlos Negri , Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação, Sociedade e Conhecimento, da Universidade Vele do Sapucaí, Univás. Atuo como Arte-Educador no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, campus Inconfidentes, desenvolvendo diversas práticas de ensino, pesquisa e extensão.

Atílio Catosso Salles , Universidade Vale do Sapucaí - Univás

Minhas práticas de ensino, pesquisa e extensão se vinculam ao Programa de Pós-graduação em Educação, Conhecimento e Sociedade, da Universidade do Vale do Sapucaí. Nesse programa, desde 2019, oriento pesquisas que elegem o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) como lugar de observação de diversas práticas pedagógicas.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Disponível em: https://www2.senado.gov.br/bdsf/handle/id/572694 Acesso em: 22 de mai 2021.

DICIO. Dicionário Online de Português. Disponível em: https://www.dicio.com.br/educacao/. Acesso em: 11 mai 2021.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas nas múltiplas redes educativas. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda. Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, p. 169 – 188, 2012.

FREIRE. Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

__________. Educação e mudança. 12 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

__________. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. 21 ed. São Paulo: Cortez, 1993.

MOURA, Eliana Perez Gonçalves de; ZUCCHETTI, Dinora Tereza. Educação além da escola: acolhida a outros saberes. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, v. 40, n. 140, p. 629-648, maio/ago 2010.

NÓVOA, António. (Org.). Vidas de Professores. 2 ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 1992.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Educação e sociedade: o discurso pedagógico entre o conhecimento e a formação. Revista Latino-Americana de Estudos do Discurso, Universidade de Brasília, Universidad Católica de Chile, v. 16, n. 2, p. 68-80, ago-2016.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. 5 ed. São Paulo: Cortez, 1987.

SÁ, Érica Aparecida de. Tornar-se Educador. In: CLARETO, Sônia Maria; ROTONDO, Margareth A. Sacramento; VEIGA, Ana Lygia Vieira Schil da (Orgs.). Entre composições: formação, corpo e educação. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2011.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

Published

2022-01-03

How to Cite

Miotto, keila, Negri , L. C. ., & Salles , A. C. . (2022). The education beyond the walls of the school: considerations about the act of educating based on Paulo Freire’s thoughts. Educar Mais, 6, 1–12. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2627