Education through remote teaching with classes from 1st to 5th year during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2609Keywords:
School environment, Pandemic, Remote Teaching, TeachersAbstract
Este trabajo tiene como objetivo proponer una reflexión acerca de los impactos de la pandemia en la educación, más específicamente en lo que se refiere a: la reorganización de la escuela, el uso de tecnologías y el trabajo del docente a través de la enseñanza a distancia en clases de 1º a 5º grado. La metodología utilizada fue una revisión bibliográfica y documental de carácter cualitativo. Con el surgimiento de la pandemia de COVID-19, las escuelas enfrentaron una nueva realidad en relación a sus espacios y a las dificultades que enfrentan los educadores para adecuar sus acciones pedagógicas a la enseñanza remota repentinamente. Esta nueva organización escolar se evidenció en la dinámica social, posibilitando el uso de las tecnologías como herramienta pedagógica en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Por lo tanto, las escuelas se remodelaron, proponiendo relevantes acciones de acuerdo con el contexto del aluno y brindaron la apertura de nuevos caminos para su funcionamiento y el proceso de enseñanza y aprendizaje, apuntando para una educación de calidad en todos los ámbitos humanos.
Downloads
References
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista de Educação a Distância. Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/%20article/view/621. Acesso em: 17 abr. 2021.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. (Org.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www2.ifal.edu.br/ensino-remoto/professor/apostilas-e-livros/ensino-hibrido.pdf/. Acesso em: 25 jul.2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 10 abr. 2021.
BRASIL. CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Resolução do exercício profissional nº4, de 26 de março de 2020. Dispõe sobre regulamentação de serviços psicológico prestados por meio de Tecnologia da Informação e da Comunicação durante a pandemia do COVID19. Disponível em: https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-4-2020-dispoe-sobre-regulamentacao-de-servicos psicologicos-prestados-por-meio-de-tecnologia-da-informacao-e-da-comunicacao-durante-a-pandemia-do-covid19?origin=instituicao. Acesso em: 08 maio 2021.
BRASIL. Ministério da Educação Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. D.O.U 18/03/2020. Disponível em: <http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376>. Acesso em: 06 maio 2021.
BRASIL. Casa Civil Emenda Constitucional Nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Sobre as disposições constitucionais transitórias, para instituir o novo regime fiscal, e dá outras providências. DOU 15/12/2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm. Acesso em 12 jun. 2021.
D’AVILA, Fernanda Vieira Sofiatti; MAISSIATI, Jaqueline. Tecnologias digitais e educação infantil: formação continuada de professores para uso dos instrumentos digitais no ato educativo. Vitória, ES: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/559891/2/Fernanda%20Sofiatti_Produt%20Educacional_Humanidades.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.
DOTTA, Silvia Cristina; OLIVEIRA, Camila Areias; JORGE, Érica; AGUIAR, Paulo Henrique Lopes; SILVEIRA, Ronaldo Tedesco. Abordagem dialógica para a condução de aulas síncronas em uma webconferência. In: X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2013, Belém. Anais do X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Belém: Unirede/UFPA, 2013.
FELIPPE OLIVEIRA, Lucilene Simone. A inserção acelerada das TDIC na Educação infantil e Ensino fundamental I diante a pandemia da COVID–19. Brazilian Journal of Policy and Development – BRJPD, v. 2, n. 4, p. 95 -117, 2020. Disponível em: https://www.brjpd.com.br/index.php/brjpd/article/view/108. Acesso em: 09 maio 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001a.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3.ed. São Paulo: Centauro, 2001b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 41. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. Escola Nacional de saúde pública Sergio Arouca. Corona vírus faz educação à distância esbarrar no desafio do acesso à internet e da inexperiência dos alunos. Informe ENSP, 24 abr. 2020. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/41167. Acesso em: 19 maio 2021.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn3. Acesso em: 20 jul. 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MACIEL, Karen de Fátima. O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular. Educação em Perspectiva. Viçosa, v. 2, n. 2, p. 326-344, jul./dez. 2011. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/4304. Acesso em: 19 maio 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes,1994.
MORAES CRUZ, Roberto; RUPPEL DA ROCHA, Ricelli Endrigo; ANDREONI, Solange; DUARTE PESCA, Andrea. Retorno ao trabalho? Indicadores de saúde mental em professores durante a pandemia da COVID-19. Revista Polyphonía. Goiânia, v. 31, n. 1, p. 325–344, 2020. DOI: 10.5216/rp.v31i1.66964. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/66964. Acesso em: 8 maio 2021.
MORAN, José Manuel. Mudar a forma de ensinar e de aprender: transformar as aulas em pesquisa e comunicação presencial-virtual. Revista Interações. São Paulo, v. 5, p.57-72, 2000. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/uber.pdf. Acesso em: 18 abr. 2021.
MORAN, José Manuel. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2014.
MORAN, José Manuel. Metodologias ativas e modelos híbridos de educação. 2018. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2018/03/Metodologias_Ativas.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.
PRETTO, Nelson De Luca; BONILLA, Maria Helena Silveira; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do autor, 2020.
RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para os alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
SCHMIDT, Beatriz; CREPALDI, Maria Aparecida; BOLZE, Simone Dill Azeredo; NEIVA-SILVA, Lucas; DEMENECH, Lauro Miranda. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia. Campinas, v. 37, 2020. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103166X2020000100501&nrm=iso. Acesso em: 08 maio 2021.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SOMINSKY, Luba; WALKER, David; SPENCER, Sarah. One size does not fit all - Patterns of vulnerability and resilience in the COVID-19 pandemic and why heterogeneity of disease matters. Brain, behavior and immunity, Bethesda, v. 87, p.1-3, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32205119. Acesso em: 08 maio 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Vinícius Galindo, Kelly Mescua, Victor Vezzaro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.