The incidence of bullying at public school and the role of management in coping with violence
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2586Keywords:
School, Management, violence, BullyingAbstract
This work aims to report the incidence of bullying in Public Schools in the municipality of Jaguarão, State of Rio Grande do Sul, verifying management actions in relation to this violence, which is increasingly present in the school environment and has brought serious consequences for those who suffer it. The research is done in two schools, one being municipal and other state. From interviews with teachers, management staff and parents, it was possible to get to know the reality of schools better, as well as the occurrences of bullying. The data indicate that the municipal school does not yet have an effective proposal aimed at coping with bullying, while the state school has already worked on the culture of peace to soften the effects of aggressions. In the school environment, look for alternatives to reduce bullying is a basic education action.
Downloads
References
ALBINO, Priscilla Linhares; Marlos Gonçalves TERÊNCIO. Considerações críticas sobre o fenômeno do bullying: Do conceito ao combate e À prevenção. Revista eletrônica do CEAF, Porto Alegre. Vol. 1, n.2, fev/maio2012. Acesso em: 05 dez.2020.
AMB (Associação dos Magistrados Brasileiros) e CNJ (Conselho Nacional de Justiça). Justiça Restaurativa do Brasil - A paz pede a palavra, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www.amb.com.br/jr/docs/cartilha_.pdf. Acesso em dez. 2020.
ANDRADE, Mariana. Virginia Tech Killer: o maior massacre a uma universidade dos Estados Unidos. Canal Ciências Criminais. Publicado em 7 dez, 2017. Disponível em: https://canalcienciascriminais.com.br/virginia-tech-killer/. Acesso em 30 dez. 2020
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6023: Informação e documentação: Referências. Rio de janeiro, p. 24. 2002.
BASTOS, Maria Clotilde Pires; FERREIRA, Daniela Vitor. Metodologia Científica - Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A, 2016.
BRASIL, Lei Nº 13.185 de 06 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 05 dez.2020.
BRASIL, Lei Nº 13.277 de 29 de abril de 2016. Institui o dia 7 de abril como o Dia Nacional de Combate ao Bullying e à Violência na Escola. Brasília, DF, 2016. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/602502. Acesso em: 05 dez.2020.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 05 dez.2020.
BRASIL. Lei Nº 13.663 de 14 de maio de 2018. altera o art. 12 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Para incluir a promoção de medidas de conscientização, de prevenção e de combate a todos os tipos de violência e a promoção da cultura de paz entre as incumbências dos estabelecimentos de ensino. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13663.htm. Acesso em: 05 dez.2020.
BRASIL. Lei nº 8069 de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 05 dez.2020.
CARREIRAS, Débora Bianca Xavier. Violência nas escolas: Qual é o papel da gestão? Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/828/1/Debora%20Bianca.pdf. Acesso em: 04 dez.2020.
CASTRO, Lana Weruska Silva. O atirador de Realengo. Canal Ciencia Criminais. Disponível em: https://canalcienciascriminais.jusbrasil.com.br/artigos/579821221/o-atirador-de-realengo . Acesso em 30 dez. 2020.
DEBARBIEUX, Eric. Entrevista concedida à Lúcia Müzel. Nova escola. 01 de Dezembro de 2011. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/893/eric-debarbieux-fala-sobre-o-combate-ao-bullying. Acesso em 05 dez.2020.
FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying: Como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz - 8ªed. - Campinas, SP: Verus Editora, 2018.
GAVA, Renato. Rio Grande do Sul apresenta ao MEC projetos para combater bullying. Publicação em 08/08/2018 às 18h00min. RS Novas Façanhas. Disponível em: https://estado.rs.gov.br/secretario-do-rs-apresenta-ao-mec-projetos-contra-bullying. Acesso em dez. 2020.
HOLLAENDER, Arnon; VARELLA,Vidal. The Landmark Dictionary: Para estudantes brasileiros de inglês. 5.ed. São Paulo: Moderna, 2014.
HOUAISS, Antônio. Pequeno Dicionário da Língua Portuguesa. 1.ed. São Paulo: Moderna, 2015.
LOURENÇO, Luana. Estudantes mortos em ataque a tiros em Goiânia serão enterrados neste sábado. Jusbrasil. Disponível em: http://agencia-brasil.jusbrasil.com.br/noticias/511639867/estudantes-mortos-em-ataque-a-tiros-em-goiania-serao-enterrados-neste-sabado. Acesso em: 30 dez. 2020.
MARRAN, Phellipe Böy. Columbine: o massacre que apresentou o Bullying ao mundo. Canal Ciências Criminais. Atualizado em 19 out, 2018. Disponível em: https://canalcienciascriminais.com.br/columbine-massacre-bullying/. Acesso em 30 dez. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Especialistas indicam formas de combate a atos de intimidação. http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/34487#:~:t%20ext=Outro%20%C3%ADndice%20que%20chama%20bastante,e%202.118%20no%20%C3%BAltimo%20semestre. Disponível em: 10 dez.2020.
NETO, Aramis Lopes. Bullying: Comportamento agressivo entre estudantes. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/jped/v81n5s0/v81n5Sa06.pdf. Acesso em: 11dez.2020.
ORIQUE, Silvia Diana de Lima Silva; HAMMES, Lúcio Jorge. Incidência de Bullying nas escolas públicas e o papel da gestão no enfrentamento da violência. In: SEMEDUC - I Simpósio Nacional de Estratégias e Multidebates da Educação - Saberes que educam. 2020. P. 741-745. Disponível em; http://anais.uesb.br/index.php/semeduc. Acesso em dez. 2020.
PEREIRA, Sônia Maria de Souza. Bullying e suas implicações no ambiente escolar - São Paulo: Paulus, 2009.
RIO GRANDE DO SUL, Lei n.º 14.030, de 26 de Junho de 2012. Disponível em: http://www.al.rs.gov.br/filerepository/repLegis/arquivos/14.030.pdf. Acesso em 06 dez. 2020.
SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO RIO GRANDE DO SUL. Comissões Internas de Prevenção de Acidentes e Violência Escolar (CIPAVE. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br. Acesso em: 10 dez.2020.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Bullying: Mentes perigosas nas escolas - Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
SILVA, Dezir Garcia. Violência e Estigma: Bullying na Escola.São Leopoldo, 2006. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2123. Acesso em: 05 dez.2020.
SUDRÉ, Lu. Como estão as vítimas do massacre de Suzano, um ano após o ataque? Estudantes da E.E. Raul Brasil falam ao Brasil de Fato sobre consequências psicológicas do episódio que causou 10 mortes. Brasil de Fato | São Paulo (SP) | 13 de Março de 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/03/13/como-estao-as-vitimas-do-massacre-de-suzano-um-ano-apos-o-ataque. Acesso em 30 dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Silvia Diana de Lima Silva Orique, Lúcio Jorge Hammes, Emanuel Moita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.