Corporate education: meaningful learning in the context of companies

Authors

  • Celi Langhi CEETEPS
  • Denilson de Sousa Cordeiro CEETEPS
  • Mariana de Lima Simões Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0001-8881-7768
  • Caio Flávio Stettiner Fatec Sebrae (São Paulo – SP)

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2584

Keywords:

Corporate education, Meaningful learning, Cognitive structure, Previous knowledge

Abstract

Brazilian companies have made investments in education to overcome crises, to acquire competitiveness to deal with the challenges of the current economy and to achieve their strategic objectives. This article aims to discuss the application of the theory of meaningful learning to the development of good teaching practices in corporate education. A qualitative research was carried out, based on the descriptive literature review, which revealed structures and trends regarding the applicability of the theoretical assumptions of meaningful learning in the teaching and learning processes in companies. The results indicate that, for meaningful learning to occur in corporate education, it is necessary that the didactic processes in companies are more inclusive in relation to new knowledge, considering the importance of the individuals previous knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celi Langhi, CEETEPS

Professora do Programa de Mestrado do CEETEPS, Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa (São Paulo – SP). Doutora e Mestre em Psicologia da Educação pela USP

Denilson de Sousa Cordeiro, CEETEPS

Mestrando do Programa de Mestrado do CEETEPS, Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa (São Paulo – SP).

Mariana de Lima Simões, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará – UECE.

Caio Flávio Stettiner, Fatec Sebrae (São Paulo – SP)

Professor da Fatec Sebrae (São Paulo – SP). Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo

References

AIRES, R. W. A.; FREIRE, P. S.; SOUZA, J. A. Educação corporativa como ferramenta para estimular a inovação nas organizações: uma revisão de literatura. In: VIEIRA, A. C. P.; ZILLI, J. C.; BRUCH, K. L. (Org.). Propriedade intelectual, desenvolvimento e inovação: ambiente institucional e organizações. Criciúma: EDIUNESC, 2017.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2001.

BURYAKOV, G. A. et al. Corporate Education system as a factor of ensuring modern companies’ financial stability. International Journal of Economics and Business Administration, Volume VII, Special Issue 2, 2019.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

EBOLI, M. Educação Corporativa nos novos cenários empresariais. GVEXECUTIVO, v. 15, n. 2, jul./dez. 2016.

HARASHCHENKO, L. et al. Models of corporate education in the United States of America. Journal of Entrepreneurship Education, Volume 22, Issue 3, 2019.

MEDEIROS, J. B. Redação científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. São Paulo: Atlas, 2006.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

PARÉ, G. et al. Synthesizing information systems knowledge: a typology of literature reviews. Information & Management, vol. 52, n. 2, mar. 2015, p. 183-199.

ROSSINI, A.; LOPES, F. J. A aprendizagem ativa na formação de uma liderança participativa e democrática nas empresas. Augusto Guzzo Revista Acadêmica, n. 17, 2016.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

VENDRAMIN, E. O.; ARAUJO, A. M. P. A Teoria da Aprendizagem Significativa e a estratégia de ensino método do caso: um estudo no ensino superior de contabilidade introdutória. Revista GUAL, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 157-179, jan./abr. 2020.

VIRGENS, J. S.; FRANÇA, S. L. B. A importância da Aprendizagem Significativa na cultura de segurança do trabalhador operacional. Congresso Nacional de Excelência em Gestão, ISSN 1984-9354, 2018.

WELTER, M. Z. C. S.; VIEIRA, A. M. D. P. Educação a distância: o uso do e-learning na Educação Corporativa. Revista Educere Et Educare, vol. 15, n. 33, set./dez. 2019.

Published

2021-08-19

How to Cite

Langhi, C., Cordeiro, D. de S. ., Simões, M. de L. ., & Stettiner, C. F. . (2021). Corporate education: meaningful learning in the context of companies. Educar Mais, 5(5), 1003–1017. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2584

Issue

Section

Articles