The Concept of Competence in Pedagogical Theories
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2512Keywords:
Competence, Knowledges, Pedagogical Theory, Human formationAbstract
This work aims to discuss the concept of competences. The work is divided into five stages: it starts with the evolution of the concept according to Berstein (2003); followed by the situation of the concept in pedagogical theories and conceptions; thirdly, the relationship between the concept and productivist conceptions in the Brazilian context is analyzed based on studies by Saviani (2005) and Libâneo (2003; 2010); the last two parts analyze the thoughts of two renowned authors: Ramos (2001; 2009) and Perrenoud (2009; 2013). The first is a reference in the critical view to the issues of conforming education to market demands; the second is an advocate of skills development, having influenced several authors and legislators in the Brazilian reforms on the subject.
Downloads
References
BERNSTEIN, Basil. A pedagogização do conhecimento: estudos sobre recontextualização. In: Cadernos de pesquisa. n. 120, p.75-110, nov. 2003.
BRONCKART, Jean-Paul; DOLZ, Joaquim. A noção de competência: qual é a sua pertinência para o estudo da aprendizagem das ações de linguagem? In DOLZ, Joaquim; OLLAGNIER, Edmée (col). O enigma da competência em educação. Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004. P.29-46.
DELUIZ, Neise. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Disponível em: http://www.adventista.edu.br/source/asped-gtc/O-modelo-das-competencias-profissionais-N_Deluiz-1.pdf Acesso em: 10ago2020.
DIAS, Isabel Simões – Competências em Educação: Conceito e significado pedagógico, Revista Semestral de Psicologia Escolar e Educacional, Vol.14, n.1, p. 73-78, São Paulo, Jan-Junho, 2010.
FERRETTI, Celso João. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? Educ. Soc. [online]. 2002, vol.23, n.81, pp.299-306. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 299-306, dez. 2002.
Disponível em http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 11ago2020
LIBÂNEO, José Carlos. DEMOCRATIZAÇÃO DA ESCOLA PÚBLICA A pedagogia crítico-social dos conteúdos.19ª edição. Coleção Educar. Edições Loyola. São Paulo.2003
LIBÂNEO (2010) As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBÂNEO, José Carlos; SANTOS, Akiko (Orgs.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. 3. ed. Campinas: Atomoealinea, 2010a. p. 19-62.
DICIONÁRIO de educação profissional em saúde. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz, 2009. Disponível em: <http://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l43.pdf> Acesso em: 12mai2020.
PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências desde a escola. Porto Alegre, Artmed, 1999.
PERRENOUD, Philippe. Desenvolver competências ou ensinar saberes [recurso eletrônico]? A escola que prepara para a vida/ Philippe Perrenoud; tradução: Laura Solange Pereira; revisão técnica: Maria da Graça Souza Horn, Heloisa Schaan Solassi. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Penso, 2013.
RAMALHO, Betânia; NUÑEZ, Isauro. Competência como o fio condutor da formação profissional: o desafio possível. In: OLIVEIRA, Vilma (org.). O sentido das competências no Projeto Político Pedagógico. Natal: Edufrn, 2004. p. 35-5.
RAMOS, Marise Nogueira. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2001.
SAVIANI, D. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. Campinas, UNICAMP, Projeto “20 anos do HISTEDBR”, 2005. http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/artigos_frames/artigo_036.html Acesso em: 10 a 18jun2020;
SAVIANI, Dermeval. As idéias pedagógicas no Brasil entre 1969 e 2001: configuração da concepção pedagógica produtivista. In: História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Clauthenys Lara Prata Machado, Samuel Brasileiro Filho, Natal Lânia Roque Fernandes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.