Reflections on the practices of lettering that may be identity transformed by professionals who act as teachers in professional education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2384Keywords:
echnical/vocational education, Teacher training, Teacher identity, LiteraciesAbstract
This article aims to reflect on the literacy practices that can be transformed by professionals who work as teachers in technical / vocational education at a technical school in the city of Bagé. The research has a qualitative character and is characterized as a case study. The methodological strategies were given through the application and analysis of a questionnaire to three teachers working in technical / vocational education. The study is theoretically based on authors such as Nóvoa (2007, 2009), to speak about teacher training, in the words of Hall (2007, 2011), to address issues of teacher identity and is based on the New Studies of literacies proposed by Street (1984, 2006), Kato (1986) to understand the literacies that exist in teaching. The results obtained in this study point out the multiple transformations that the subjects go through in terms of their identity and that these metamorphosis occur according to the reality and context experienced and that different literacy practices emerge from these.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 dezembro de 1996.Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm#art1>
BAUMAN, Z. Legisladores e intérpretes: sobre modernidade, pós-modernidade e intelectuais. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
DUBAR, C. A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. Porto: Edições Afrontamento, 2006.
FISCHER, Adriana. A Construção dos Letramentos na Esfera Acadêmica. Repositório institucional -UFSC, 2007. Disponível em: <http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89764> acesso em: 12/08/20.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa cientifica. Fortaleza: UEC, 2002.
GATTI, B. A. Os professores e suas identidades: o desvelamento da heterogeneidade, In: Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.98, p. 85-90, ago, 1996. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/798/809>. Acesso em: 31/10/19.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Metodos de pesquisa. Métodos de pesquisa/[organizado por] Tatiana Engel Gerhard e Denise Tolfo Silveira; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil- UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica- Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. –Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, 120 p.: il.; 17,5x 25 cm.
GIL, Antonio Carlos, 1946- Como elaborar projetos de pesquisa/ Antonio Carlos Gil.-.ed.- São Paulo: Atlas, 2002
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade/ Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro – 11. Ed. 1. Reimp. – Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
_______. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. P. 103-133.
KATO, M. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolingüística. São Paulo: Ática, 1986.
KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995. p. 15-61.
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educacíon, [S. I], n. 350, 2009. Disponivel em: <http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf> acesso em: 08/08/19.
NÓVOA, António et al. Vidas de Professores. Org. de António Nóvoa. Editor: Porto Editora, 2007.
OLIVEIRA, M. R. N. S. de. A formação de professores para a educação profissional. In: DALBEN, A. L.; DINIZ, J.; LEAL, L.; SANTOS, L. (Org.). Coleção Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte, Autêntica, 2010.
OLIVEIRA, M. R. N. S. de. Formação e profissionalização dos professores do ensino técnico. Educação e Tecnologia, Belo Horizonte, v.11. n.2, p.3-9, jul./dez. 2006.
PRADANOV, Cleber Cristiano. Metodoligia do trabalho científico [recurso eletrônico]: método e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico/ Cleber Crisitano Pradanov, Emani Cesar de Freitas. – 2. Ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
PROENÇA, M. G. S.; MELLO, L. S. Ser professor: identidade histórica que se constrói no desempenho dos papéis. In: Série Estudos – Periódico do Mestrado em Educação da UCDB. Campo Grande- MS, nº28, p 53-64, jul./dez. 2009. Disponível em: <https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/166> acesso em 08 jul. 2020.
SILVA, Veronice Camargo. Relações entre letramento acadêmico no estágio supervisionado e práticas de ação docente na voz do aluno-professor. Pelotas: UCPEL, 2015. 160f.
STREET, B. V. Literacy in theory and paractice London. Cambridge University Press, 1984.
__________. Social Literacies. Critical Approaches to Literacy in Development, Ethnography and Education. Harow: Pearson, 1995.
__________. Abordagens alternativas ao letramento e desenvolvimento. Teleconferência Brasil sobre o letramento, outubro de 2003.
__________. Literacy in theory and paractice London. Cambridge University Press, 2006.
TARDIF, Maurice Saberes docentes e formação profissional/ Maurice Tardif. 17.ed.-Petrópolis, RJ: Vozes,2014.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Viviam Lorena Pereira Pereira, Veronice Camargo da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.