The Flipped Classroom Model: an active strategy for face-to-face and remote learning
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2383Keywords:
Blended Learning, Flexible Models, Active Learning, Active Methodologies, DocentsAbstract
The Flipped Classroom model embraces as a possibility in the teaching and learning process, and with the emergence of the Covid-19 Pandemic, the reflections for other proposals in the educational context have intensified. Thus, this research aims to reflect on the teachers' perception of the Flipped Classroom model as an active strategy in the teaching and learning process. The research has a qualitative and quantitative approach and was designed for 132 teachers of the Pelotas - Visconde da Graça Campus of the Instituto Federal Sul-rio-grandense with the application of a questionnaire using Google Forms with open and closed questions in the period from December 2020 to January 2021. The results showed that these teachers are willing to implement and learn about other proposals in the educational context, and have an understanding of Blended Learning and specifically of the model outlined. Despite the small number of participants, this research is considered a provocation for future studies, since it is a contemporary, relevant, and increasingly discussed theme.
Downloads
References
ALVES, Lynn. Educação Remota: Entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9251/4047. Acesso em: 09 nov. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. SP: Edições 70, 2011.
CÂMARA, Rosana Hoffman. Análise de Conteúdo: Da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 6, n. 2, p. 179-191, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v6n2/v6n2a03.pdf. Acesso em: 04 março 2021.
CAREGNATO, Rita Catalina; MUTTI, Regina. Pesquisa Qualitativa: Análise de Discurso versus Análise de Conteúdo. Texto e Contexto Enfermagem, v. 15, n. 4, p. 679-684, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v15n4/v15n4a17.pdf. Acesso em: 04 março 2021.
EVANGELISTA, Átilla Mendes; SALES, Gilvandenys Leite. A Sala de Aula Invertida (Flipped Classroom) e as Possibilidades de Uso da Plataforma Professor Online no Domínio das Escolas Públicas Estaduais do Ceará. Revista Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 5, p. 566-583, 2018. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID558/v13_n5_a2018.pdf. Acesso em: 23 março 2021.
KIEFER, Ana Paula; BATISTA, Natália Lampert. Pensando a Sala de Aula Invertida e o Canva como Ferramentas Didáticas para o Ensino Remoto. Metodologias e Aprendizado, v. 2, p. 143-156, 2020. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/1421. Acesso em: 26 março 2021.
MORAES, Humberto Luiz Barros, et al. De Ensino Presencial para o Remoto Emergencial: Adaptações, desafios e impactos na pós-graduação. Revista Interfaces Científicas, v. 10, n.1, p. 180-193, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9271/4137. Acesso em: 26 março 2021.
MORAN, José. Metodologias Ativas e Modelos Híbridos na Educação. YAEGASHI, Solange e outros (org). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p. 23-35. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2018/03/Metodologias_Ativas.pdf. Acesso em: 07 nov. 2020.
MOREIRA, José Antônio Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um Ensino Remoto Emergencial para uma Educação Digital em Rede, em Tempos de Pandemia. Dialogia, n. 34, p. 351-364, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123. Acesso em: 09 nov. 2020.
MOREIRA, Marco Antônio. Abandono da Narrativa, Ensino Centrado no Aluno e Aprender a Aprender Criticamente. In: Conferência proferida no II Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, Niterói, RJ. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/Abandonoport.pdf. Acesso em: 08 nov. 2020.
OLIVEIRA, João Lucas dos Santos, et al. Sala de Aula 4.0 - Uma Proposta de Ensino Remoto Baseado em Sala de Aula Invertida, Gamification e PBL. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, n. 1, p. 909-933, 2020. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/v28p909. Acesso em: 24 março 2021.
PASINI, Carlos Giovani Delevati; CARVALHO, Elvio de; ALMEIDA, Lucy Hellen Coutinho. A Educação Híbrida em Tempos de Pandemia: Algumas considerações. Observatório Socioeconômico da Covid-19, 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discussao-09-Educacao-Hibrida-em-Tempos-de-Pandemia.pdf. Acesso em: 07 nov. 2020.
PIFFERO, Eliane de Lourdes Fontana, et al. Metodologias Ativas e o Ensino Remoto de Biologia: Uso de recursos online para aulas síncronas e assíncronas. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e719108465, 2020a. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8465/7374. Acesso em: 27 março 2021.
PIFFERO, Eliane de Lourdes Fontana, et al. Um Novo Contexto, Uma Nova Forma de Ensinar: Metodologias ativas em aulas remotas. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico - EDUCITEC, v. 6, Edição especial Desafios e avanços educacionais em tempos da COVID-19, e142020, 2020b. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1420/585. Acesso em: 24 março 2021.
SANTOS, Vanide Alves dos Santos, et al. O Uso das Ferramentas Digitais no Ensino Remoto Acadêmico: Desafios e oportunidades na perspectiva docente. Anais do VII Congresso Nacional de Educação - CONEDU, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA19_ID3875_31082020225021.pdf. Acesso em: 25 março 2021.
SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de Conteúdo: Exemplos de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, v. 17, n. 1, p. 1-14, 2015. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113/1403. Acesso em: 04 março 2021.
SILVA Ellery Henrique Barros da; NETO, Jerônimo Gregório da Silva; SANTOS, Marilde Chaves dos. Pedagogia da Pandemia: Reflexões sobre a Educação em Tempos de Isolamento Social. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, v. 1, n. 4, p. 29-44 2020. Disponível em: https://www.periodicos.ufes.br/ipa/article/view/31695. Acesso em: 20 de março 2021.
SOUZA, Sonia Maria da Fonseca, et al. Os Encontros e Desencontros do Ensino Presencial, A Distância e Remoto em Tempos de Covid-19. Revista Transformar, v. 14, Edição Especial, p. 38-51, 2020. Disponível em: http://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/viewFile/374/182. Acesso em: 11 nov. 2020.
VALENTE, José Armando. A Sala de Aula Invertida e a Possibilidade do Ensino Personalizado: Uma experiência com a graduação em midialogia. BACICH, L.; MORAN. J. (org.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, p. 26-44, 2018.
VALENTE, José Armando. Blended Learning e as Mudanças no Ensino Superior: A proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, v. 30, n. especial 4, p. 79-97, 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/38645/24339. Acesso em: 08 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Bethânia Tomaschewski Bueno, Emerson da Rosa Rodrigues, Maria Isabel Giusti Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.