Adapting courseware from classroom teaching to remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2381

Keywords:

courseware, remote learning, infographic

Abstract

The crisis generated by the COVID-19 pandemic forced the adherence of educational institutions to remote learning as an alternative to continue the school year, which revealed several barriers, including the adaptation, by teachers, of the courseware for this digital modality. This paper presents, based on a bibliographic review with a qualitative approach, data collection regarding distance learning courseware development, in order to identify some ways in which the didactic materials developed for classroom teaching can be adapted for remote, non-classroom teaching. To accomplish this goal, a search was carried out in the Google Scholar database looking for papers, book chapters and recommendations combining the keywords “teaching material” & “distance education” and “teaching material” & “remote education”. From this search, references that specifically dealt with the characteristics of these materials were selected and analyzed to, finally, present recommendations for the production courseware for remote education, in the form of an infographic.

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Author Biographies

Bruna Ferreira Gugliano, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Doutoranda em Design pelo Programa de Pós-Graduação em Design com ênfase em Tecnologia da UFRGS, Mestre em Design pelo mesmo Programa (2018); graduada em Bacharelado em Design Digital na Universidade Federal de Pelotas (2013) e em Licenciatura em Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados (2021). Trabalha como designer educacional na produção de cursos EaD da Coordenadoria de Produção de Tecnologias Educacionais (Departamento de Educação a Distância e Novas Tecnologias - DETE/IFSUL). Atua, desde 2018, como docente nos cursos de Pós-Graduação em Comunicação e Marketing Estratégico (disciplina Mídias Digitais) e Pós-Graduação em Desenvolvimento de Aplicações Web e Mobile (disciplina User Experience) na Faculdade de Tecnologia SENAC Pelotas. Atualmente está como professora substituta no IFSUL nos cursos: Bacharelado em Design, Técnico em Comunicação Visual e Técnico em Design de Interiores.

Ricardo Lemos Sainz, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Possui graduação em Engenharia Agrícola pela Universidade Federal de Pelotas (1999), graduação em Licenciatura Plena Currículo Especial Química pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1995), graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Pelotas (2002),Especialização em Sociologia e ciência política pelo ISP - UFPel (1999), Mestrado em Engenharia e Ciência de Alimentos pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2001) e Doutorado em Ciência e Tecnologia Agroindustrial pela Universidade Federal de Pelotas (2006). É graduando em Direito pela UFPel. Atualmente é Professor Titular do Magistério Federal, Carreira de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, lotado na Coordenadoria de Ciências da Natureza - Química do Campus Pelotas.

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Published

2021-04-24

How to Cite

Gugliano, B. F., & Sainz, R. L. (2021). Adapting courseware from classroom teaching to remote teaching. Educar Mais, 5(3), 546–556. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2381

Issue

Section

Articles