Bank loan: a proposal for teaching in the light of Design-based Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2364

Keywords:

Empréstimo bancário, Educação Financeira, Sequência de atividades, PBD

Abstract

The study uses the Design-Based Research (PBD) approach and aims to investigate the potential of a sequence of activities that exploits the Compound Capitalization Scheme for Loans. It was applied in the discipline of Financial Mathematics with students from the Bachelor of Business Administration course. The work was structured according to the phases of the PBD proposed by Reeves (2000), namely: analysis of the educational problem; elaboration of the pedagogical artifact; intervention; and, evaluation and reflection for a redesign of the process. In the first phase, the Pedagogical Project of the Administration course, the Law 9.394 / 96 Guidelines and also the works that deal with the teaching of Financial Mathematics were analyzed; in the second phase, the pedagogical artifact was elaborated; in the third phase, the sequence was applied and in the fourth phase the artifact and the proposal as a whole were analyzed with a view to redesigning. It can be seen that the proposed activities contributed to students' reflection on Financial Education from the applications of the content in real situations of everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Ritter, Universidade Franciscana

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática - UFN. Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática - UFN.

Josiele Maria Fusiger, Universidade Fransciscana

Mestre em Ensino de Física e Matemática - UFN. Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática - UFN.

Patricia Cristiane da Cunha Xavier, Universidade Fransciscana

Mestre em Engenharia de Produção - UFSM. Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática – UFN. https://orcid.org/0000-0002-7259-1271

Aline Grohe Schirmer Pigatto, Universidade Fransciscana

Mestre em Zootecnia - UFSM. Doutora em Botânica - UFRGS. Professora no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática - UFN.

Eleni Bisognin, Universidade Fransciscana

Mestre em Matemática - UFRJ. Doutora em Matemática - UFRJ. Professora no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática - UFN. https://orcid.org/0000-0003-3266-6336

References

AKKER, Jan van den. Principles and Methods of Development Research. In: AKKER, Jan van den; BRANCH, Robert Maribe; GUSTAFSON, Kent; NIEVEEN, Nienke; PLOMP, Tjeerd. Design Approaches and Tools in Education and Training. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, p. 1-14, 1999.

BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 02 set. 2019.

BROWN, Ann Lesley. Design experiments: theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences, Madison, v.2, n.2, p.141-178, 1992.

DESIGN-BASED RESEARCH COLLECTIVE (DBRC). Design-based research: an emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 5-8, 2003.

GRAVEMEIJER, Koeno; EERDE, Dolly van. Design research as a means for building a knowledge base for teachers and teaching in mathematics education. The Elementary School Journal, v. 109, n.5, p. 510-524, 2009.

HERMINIO, Paulo Henrique. Matemática Financeira - um enfoque da Resolução de Problemas como Metodologia de Ensino e Aprendizagem. 2008. 244f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2008.

KELLY, Anthony. Design research in education: yes, but is it methodological? The Journal of the Learning Science, v.13, n.1, p.115-128, 2004.

LEME, Nelson Dias. O ensino-aprendizagem de Matemática Financeira utilizando ferramentas computacionais: uma abordagem construcionista. 2007. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO SUPERIOR DE BACHARELADO EM ADMINISTRAÇÃO. XXXXXXXXXXXX

ROSETTI JÚNIOR, Hélio; SCHIMIGUEL, Juliano. Educação Matemática Financeira: conhecimentos financeiros para a cidadania e inclusão. Revista Científica Internacional: Inter Science Place, ano 2, n. 9, p. 113, out/nov., 2009.

RAMOS, Paula. Ambiente Virtual Vivências: análise do processo de desenvolvimento na perspectiva da pesquisa baseada em design. Rio de Janeiro: UFRJ/ NUTES, 2010. 240 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde, Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

REEVES, Thomas C. Enhancing the worth of instructional technology research trough “Design Experiments” and other developmental research strategies. In: Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), 10, 2000, New Orleans, LA. Anais... New Orleans, LA: American Educational Research Association, 2000. p. 1-15.

SILVA, Amarildo Melchiades da; RUTGERS, Arthur Belford Powell. Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. In: ENEM, XI, 2013, Curitiba. Anais… Curitiba: 2013, p. 1-17.

STEFFE, Lesly P.; THOMPSON, Patrick. W. Teaching Experiment Methodology: Underlying Principles and Essential Elements. In: LESH, Richard; KELLY, Anthony E. (Ed.). Research design in mathematics and science education. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 2000, p. 267-307.

VIEIRA, Leandro Carvalho. A Matemática Financeira no ensino médio e sua articulação com a cidadania. 2010. 91f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) - Universidade Severino Sombra, Vassouras, 2010.

WANG, Feng.; HANNAFIN, Michael J. Design-based research and technology-enhanced learning environments. ETR&D, v. 53, n. 4, p. 5-23, 2005.

Published

2021-04-03

How to Cite

Ritter, D., Fusiger, J. M. ., da Cunha Xavier, P. C. ., Grohe Schirmer Pigatto, A. ., & Bisognin, E. . (2021). Bank loan: a proposal for teaching in the light of Design-based Research. Educar Mais, 5(3), 461–473. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2364

Issue

Section

Articles