Remote learning and parents’ strategies in keeping children connected to public school
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2303Keywords:
Remote Education; Parents Strategies; Students; SchoolAbstract
This article aims to verify whether the parents of high school students were more concerned about their children's school education during remote learning. For this purpose, a bibliographic-documental and field research was conducted through a questionnaire on the Google Forms platform. 30% of the parents of 2nd year high school students from a state public school in the center of Boa Vista / Roraima were interviewed. The data obtained were interpreted from a phenomenological qualitative perspective. This study concludes that there is indeed a concern to keep students connected to the school during the pandemic period, even through apparently simple actions, parents are more involved with issues related to education. In relation to remote learning, it is evident that it is not effective, not satisfying and not meeting the needs of the moment, this is evidenced both by the direct answers and by the significant number of parents who did not answer the questions related to teaching in this modality. Thus, in order to overcome the new social order, parents sought ways to help their children within their own possibilities.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Constituição (1988). Capítulo III – Da Educação cultura e Desporto. 48ª edição. Edições Câmara – Câmara dos Deputados, Brasília, 2015.
BRASIL. Decreto de n.º 9.057, de 25 de maio de 2017. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 26, mai. 2017. Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=65251-decreto9057-pdf&category_slug=maio-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em 15 out. 2020.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente – ECA, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/crianca-e-adolescente/estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-versao-2019.pdf. Acesso em: 29/08/2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria 188/GM/MS. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388 Acesso em: 22 set. 2020.
CESUSC. Veja a diferença entre EAD e aulas remotas. 2020. Disponível em:
https://www.cesusc.edu.br/veja-diferenca-entre-ead-e-aulas-remotas/. Acesso em: 15 out. 2020.
CHIZZOTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 2ª edição São Paulo, Cortez
FLORES, Natália. Desigualdade social e tecnologia: o ensino remoto serve para quem? Disponível em: https://www.blogs.unicamp.br/covid-19/desigualdade-social-e-tecnologia-o-ensino-remoto-serve-para-quem/. Acesso em 18/09/2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 70ª edição. São Paulo, Paz e Terra, 2019.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo, Atlas, 2002
HODGES, C.et.al., Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia. Disponível em: https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17/16. Acesso em: 15 out. 2020.
MELO, Lélia Cristina de. A importância de pais e escola educando juntos. Gazeta do Povo. Sempre Família. Curitiba/PR. 15 de julho de 2015. Disponível em: https://www.semprefamilia.com.br/artigo/a-importancia-de-pais-e-escola-educando-juntos/ Acesso em: 09/08/2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); DESLANDES, Suely Ferreira; CRUZ NETO, Otávio; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
RIBEIRO, Maria Luisa Santos. História da Educação Brasileira: a organização escolar. 21ª edição. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
RORAIMA. Decreto 28587-E de 16 de março de 2020 – Medidas para enfrentamento da emergência de Saúde Pública de importância internacional decorrente do Corona Vírus e dá outras providencias. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br/app/_visualizar-doe/ Acesso em 05/09/2020.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 24ª edição. São Paulo: Cortez, 2016.
SIMON, Roger J. A Pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA Tomaz Tadeu (org.) Alienígenas na sala da aula. Uma introdução aos estudos culturais em educação. 11ª ed. Petrópolis – RJ, Vozes, 2013.
ZAJAC, Danilo. Ensino remoto na Educação Básica e COVID-19: um agravo ao Direito à Educação e outros impasses. Disponível em: http://proec.ufabc.edu.br/epufabc/ensino-remoto-na-educacao-basica/ . Acesso em 15 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jacilene Silva da Cruz, Roberta Fernandes Vieira, Enia Ferst
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.