Remote learning and parents’ strategies in keeping children connected to public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2303

Keywords:

Remote Education; Parents Strategies; Students; School

Abstract

This article aims to verify whether the parents of high school students were more concerned about their children's school education during remote learning. For this purpose, a bibliographic-documental and field research was conducted through a questionnaire on the Google Forms platform. 30% of the parents of 2nd year high school students from a state public school in the center of Boa Vista / Roraima were interviewed. The data obtained were interpreted from a phenomenological qualitative perspective. This study concludes that there is indeed a concern to keep students connected to the school during the pandemic period, even through apparently simple actions, parents are more involved with issues related to education. In relation to remote learning, it is evident that it is not effective, not satisfying and not meeting the needs of the moment, this is evidenced both by the direct answers and by the significant number of parents who did not answer the questions related to teaching in this modality. Thus, in order to overcome the new social order, parents sought ways to help their children within their own  possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacilene Silva da Cruz, Universidade Estadual de Roraima (UERR)

Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Feira de Santana/BA – UEFS, Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e pelo Instituto Brasileiro de Pós-Graduação - IBPEX, Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Roraima – UERR.

Roberta Fernandes Vieira, Universidade Estadual de Roraima

Graduada em Letras pela Universidade Federal da Paraíba/PB – UFPB, Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa e Literatura pelo Instituto Brasileiro de Pós-Graduação e Extensão – IBPEX, Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Roraima – UERR.

Enia Ferst, Universidade Estadual de Roraima

Licenciada em Pedagogia – Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995), Especialista em Gestão de Sistemas Educacionais – UFAM (2001), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática – ULBRA/RS (2010), Doutora em Educação em Ciências e Matemática – REAMEC/UFMT (2016). Professora do quadro efetivo da Universidade Estadual de Roraima-UERR.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Constituição (1988). Capítulo III – Da Educação cultura e Desporto. 48ª edição. Edições Câmara – Câmara dos Deputados, Brasília, 2015.

BRASIL. Decreto de n.º 9.057, de 25 de maio de 2017. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 26, mai. 2017. Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=65251-decreto9057-pdf&category_slug=maio-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em 15 out. 2020.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente – ECA, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/crianca-e-adolescente/estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-versao-2019.pdf. Acesso em: 29/08/2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria 188/GM/MS. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388 Acesso em: 22 set. 2020.

CESUSC. Veja a diferença entre EAD e aulas remotas. 2020. Disponível em:

https://www.cesusc.edu.br/veja-diferenca-entre-ead-e-aulas-remotas/. Acesso em: 15 out. 2020.

CHIZZOTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 2ª edição São Paulo, Cortez

FLORES, Natália. Desigualdade social e tecnologia: o ensino remoto serve para quem? Disponível em: https://www.blogs.unicamp.br/covid-19/desigualdade-social-e-tecnologia-o-ensino-remoto-serve-para-quem/. Acesso em 18/09/2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 70ª edição. São Paulo, Paz e Terra, 2019.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo, Atlas, 2002

HODGES, C.et.al., Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia. Disponível em: https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17/16. Acesso em: 15 out. 2020.

MELO, Lélia Cristina de. A importância de pais e escola educando juntos. Gazeta do Povo. Sempre Família. Curitiba/PR. 15 de julho de 2015. Disponível em: https://www.semprefamilia.com.br/artigo/a-importancia-de-pais-e-escola-educando-juntos/ Acesso em: 09/08/2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); DESLANDES, Suely Ferreira; CRUZ NETO, Otávio; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

RIBEIRO, Maria Luisa Santos. História da Educação Brasileira: a organização escolar. 21ª edição. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

RORAIMA. Decreto 28587-E de 16 de março de 2020 – Medidas para enfrentamento da emergência de Saúde Pública de importância internacional decorrente do Corona Vírus e dá outras providencias. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br/app/_visualizar-doe/ Acesso em 05/09/2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 24ª edição. São Paulo: Cortez, 2016.

SIMON, Roger J. A Pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA Tomaz Tadeu (org.) Alienígenas na sala da aula. Uma introdução aos estudos culturais em educação. 11ª ed. Petrópolis – RJ, Vozes, 2013.

ZAJAC, Danilo. Ensino remoto na Educação Básica e COVID-19: um agravo ao Direito à Educação e outros impasses. Disponível em: http://proec.ufabc.edu.br/epufabc/ensino-remoto-na-educacao-basica/ . Acesso em 15 out. 2020.

Published

2021-04-24

How to Cite

Silva da Cruz, J., Fernandes Vieira, R., & Ferst, E. (2021). Remote learning and parents’ strategies in keeping children connected to public school. Educar Mais, 5(3), 530–545. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2303

Issue

Section

Articles