Strategies of teaching and learning in University Education: possibilities for the Pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2269

Keywords:

Pedagogy, University Education, Education, teaching and learning strategies

Abstract

The teaching and learning theme reaches levels beyond Basic Education and school environments. This article was produced from the Teaching and Learning Strategies course offered in the Virtual International Mobility format by the Universidad Nacional Costa Rica (UNA-CR) in partnership with the Postgraduate Program in Mathematics Education at the Federal University of Ouro Preto (PPGEDMAT / UFOP). Here we present an analysis of the discipline of Introduction to Education in the Pedagogy course at UFOP in a qualitative study that included bibliographic and documentary research, sought to establish bridges with historical data of the course and to base these interlocutions in the specific literature of the area of ​​teacher education, in the legal documents and in the curriculum matrix. The results were analyzed in the light of scientific theory from authors such as Anastasiou and Alves (2012), Beraza (2011), Freire (1996), Santos (2008) and Libâneo (2002 and 2017). It is noticed that strategies are essential in the educational process and that for each discipline and class there are different contexts in which the strategies need to be thought in a linear way.

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Author Biographies

Leidelaine Sérgio Perucci, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Aluna do curso de especialização em Ensino de Língua Portuguesa na Educação Básica no Instituto Federal Minas Gerais - Campus Ouro Preto (IFMG-OP). É especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Cândido Mendes (2019-2020). Possui formação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto (2014-2018). Professora do Ensino Fundamental I na escola Adjetivo CETEP em Mariana/MG e membra do Comitê Central de Enfrentamento ao Coronavirus (COVID-19) do IFMG-OP representando o GT de Ensino.

Elaine Gonçalo Bento, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Bolsista CAPES. Licenciada em Pedagogia pela mesma Universidade. Pós-graduanda em Ensino de Língua Portuguesa na Educação Básica no Instituto Federal Minas Gerais - Campus Ouro Preto (IFMG-OP). Atualmente é integrante do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola -NESFE/UFOP e do Grupo de pesquisa Estratégias Didático-Pedagógicas Voltadas ao Estudante-Trabalhador-EDIPET/IF Sudeste MG.

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Published

2021-02-16

How to Cite

Perucci, L. S., & Bento, E. G. (2021). Strategies of teaching and learning in University Education: possibilities for the Pedagogy course. Educar Mais, 5(2), 414–424. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2269

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Articles