Life stories and (auto)biographical research: contributions to the formation of the teaching identity
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2242Keywords:
Life stories, (Self) biographical research, Teaching identityAbstract
This text aims to discuss Life histories and (auto)biographical Research in the Humanities, and, especially, in the area of Education, and to present their contributions to the formation of the teaching identity. Life histories and (auto)biographical research are autopoietic practices, in which the subject identifies forming aspects in his experiences and constitutes meaning in his trajectory. In this article, of bibliographic nature, we will analyze theoretical contributions of Josso (2010), Pineau and Le Grand (2012), Ferrarotti (2014), Delory-Momberger (2014), Dominicé (2014a, 2014b, 2014c), Nóvoa (2014) among others. According to this framework, the reflection on the personal trajectory is an investigative and identity-forming movement, which is not fixed, as the subject can reconfigure it due to new experiences and interpretations.
Downloads
References
BIEN, Emanuelle da Silva Gatto; BARROCO, Sonia Mari Shima. Arte, História e Educação na psicoterapia de grupo: em defesa da formação humana. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 4, n. 2, p. 320-337, 2020.
BRUNER, Jerome. A invenção de ser: a autobiografia e suas formas. In: OLSON, David; TORRANCE, Nancy (Orgs.). Cultura escrita e oralidade. São Paulo: Ática, 1995. p. 141- 161.
BUENO, Belmira Oliveira; CHAMLIAN, Helena Coharik; SOUSA, Cynthia Pereira de; CATANI, Denice Barba. Histórias de vida e autobiografias na formação de
professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 385-410, maio/ago. 2006.
DELORY-MOMBERGER, Christine. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal: EDUFRN, 2014.
DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014a. p. 133-141.
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014b. p. 77-90.
DOMINICÉ, Pierre. O que a vida lhes ensinou. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014c. p. 177-210.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Tradução Maria Nóvoa. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 29-55.
FREITAS, Bruno Miranda; BARGUIL, Paulo Meireles. A contribuição das histórias de vida e o método autobiográfico para a construção da identidade docente. In: ANDRADE, Francisco Ari de; MACIEL, Ilana Maria de Oliveira; FELIX, Antonio Gilvamberto Freitas (Orgs.). Educação Brasileira: peculiaridades e pluralidades. Curitiba: CRV, 2019. p. 33-43.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2010.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 57-76.
NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 143-175.
OLINDA, Ercília Maria Braga de. Uma santa na penumbra: razões entrecruzadas para o isolamento da beata Maria de Araújo na História e nas práticas pedagógicas do ensino fundamental. 2018. Tese (Promoção para professora titular) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A pesquisa (auto) biográfica em educação: princípios epistemológicos, eixo e direcionamentos da investigação científica. In: VASCONCELOS, Fátima; ATEM, Érica (Orgs.). Alteridade: o outro como problema. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora Ltda., 2011. p. 13-39.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hétero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 91-109.
PINEAU, Gaston; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Natal: EDUFRN, 2012.
SOARES, Liane Cristina Figueredo; MENEZES, Cecília Maria de Alencar; FREIRE, Jane Luci Ornelas. As histórias de vida na profissão docente: uma contribuição para a história da educação. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 26, n. 53, p. 428-444, set./dez. 2016.
SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (Orgs). Memória e formação de professores [online]. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 59-74.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Bruno Miranda Freitas, Paulo Meireles Barguil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.