From action to emancipation: the use of the virtual environment for learning GeoGebra in the context of popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2240

Keywords:

Virtual learning environment, Popular Education, Digital Technologies, Learning

Abstract

This article deals with a qualitative research carried out in 2019 with a group of the popular pre-university entrance exam Dandara dos Palmares, based at the Federal Institute of Rio Grande do Sul (IFRS) in Porto Alegre. The production of the data occurred in the form of the application of a didactic proposal in person at the institution's computer lab, where the participants explored activities on related functions and quadratic functions using a Virtual Learning Environment and also completed two questionnaires. We use as a theoretical foundation studies and authors that present the ideas of Popular Education and on the use of digital technologies in the classroom from the perspective of teacher training. The analysis shown in this article focuses on the data presented in the questionnaires, which demonstrate by the research participants an appreciation of the use of technologies in the learning path. It is understood, therefore, that when using technologies in didactic-pedagogical activities in Popular Education, students become the main agents in the learning process.

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Author Biographies

Rodrigo Sychocki da Silva, UFRGS

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela UFRGS. Atualmente é professor Adjunto do DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática Pura e Aplicada da UFRGS. Foi professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016). As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologia informática no ensino de matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática.

Thor Franzen, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática

Licenciado em Matemática pela UFRGS (2019). Atualmente é mestrando no programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática na UFRGS, modalidade acadêmico.

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Published

2021-01-13

How to Cite

Silva, R. S. da, & Franzen, T. (2021). From action to emancipation: the use of the virtual environment for learning GeoGebra in the context of popular education. Educar Mais, 5(2), 294–303. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2240

Issue

Section

Articles