An experience of collective work from the combined use of different virtual spaces in the continuing education of Mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2239

Keywords:

Virtual spaces, Formation of Mathematics Teachers, Posture, Digital Technologies

Abstract

The present article is an excerpt from a research of Academic Master in Teaching of Mathematics that aimed to observe and analyze the posture of participating mathematics teachers inserted in different virtual spaces during continuous training in distance learning has developed. The references that supported the research occurred through theoretical readings on teacher training with technology, virtual spaces, collective work, posture and interaction/interactivity. During the training, which took place over two months, the WhatsApp application and the virtual platform Coursify.me were used, where proposals and discussions on mathematical problems and activities were carried out, which constituted the research data set. An analysis and reflection on the data produced, in the light of the theoretical references used and with a qualitative methodological characteristic, allowed us to conclude that observing the posture of the participants during actions proposed in the distance modality is a determining characteristic in the construction of pedagogical architectures that can provide opportunities for meaningful training for the participant.

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Author Biographies

Rodrigo Sychocki da Silva, UFRGS

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor Adjunto do DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFRGS, com atuação em disciplinas do DMPA. É professor/orientador credenciado ao Pós-Graduação em Ensino de Matemática (Profissional (conceito CAPES 5 (2016)) e Acadêmico (conceito CAPES 3 (2016))). Membro da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática) diretoria do Rio Grande do Sul na gestão 2018 - 2021 na função de conselheiro editorial da Revista Educação Matemática em Revista - RS. Foi professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016) com atuação em cursos de nível básico e superior. Pesquisador cadastrado na base de dados do CNPQ (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhorh/3454823175359548) e vice-líder do grupo GPMETA - Grupo de Pesquisa em Matemática, Ensino, Tecnologias e Aplicações (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/0446870736784271). Cadastrado na plataforma virtual ResearchGate (http://www.researchgate.net/profile/Rodrigo_Silva62). As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologias digitais no ensino e aprendizagem da matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática, tecnologias digitais na formação de professores e professoras. https://orcid.org/0000-0002-7406-2517

Morgana Aline Reinheimer, Prefeitura Municipal de Campo Bom (RS)

Licenciada em Matemática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos- UNISINOS (2007), com especialização para professores de Matemática pela Universidade Federal de Rio Grande – FURG (2015) e Mestra em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul –UFRGS (2020). Atualmente trabalho no Colégio Luterano Sião com Ensino Fundamental e Médio utilizando o sistema positivo. Trabalho também na Escola Municipal de Ensino Fundamental Bernardo Lemke sendo responsável pelo laboratório de informática da instituição e coordenando um projeto denominado Lúdico na Matemática. Fui funcionária efetiva no Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial- SENAI de Abril de 2004 à Dezembro de 2008 e bolsista da CNPQ através projeto “OBMEP na escola” (2016, 2017 e 2018). As áreas de interesse de pesquisa são: tecnologia informática no ensino e aprendizagem da Matemática, contribuição das teorias cognitivas para aprendizagem de matemática e formação de professores com tecnologia.

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Published

2021-01-16 — Updated on 2021-01-16

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How to Cite

Silva, R. S. da, & Aline Reinheimer, M. (2021). An experience of collective work from the combined use of different virtual spaces in the continuing education of Mathematics teachers. Educar Mais, 5(2), 332–344. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2239

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Articles