Scientific productions in postgraduate studies about the fundão’s dam rupture: perspectives for the educational field

Authors

  • Bárbara Oliveira Universidade Federal de Ouro Preto
  • Carla Mercês da Rocha Jatoba Ferreira Universidade Federal de Ouro Preto https://orcid.org/0000-0001-9888-7743

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2059

Keywords:

Fundão’s dam rupture; Disaster; Knowledge status; Educational research.

Abstract

The Fundão’s dam collapse, on November 5, 2015, was the biggest Brazilian socio-environmental and much of the debate about what happened turned into a set of academic productions in graduate programs across the country. Thus, in order to understand these productions, we mapped the studies produced in the different areas of knowledge about the disaster and elaborated the condition of knowledge of the thesis and dissertations placed until 2019. In this context, we highlighted the space assumed by the educational field in these academic productions. The shortage of some studies indicates the focus of concern about the disaster and demonstrates that the discussion is almost completely silenced in the educational field. Therefore, it is necessary to strengthen the environment of studies about disasters, as well as to think strategically about how the educational field can contribute to the debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto. É integrante do grupo de pesquisa Caleidoscópio (UFOP). Possui licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais. https://orcid.org/0000-0002-9011-5770

Carla Mercês da Rocha Jatoba Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto

Professora do Programa de P´ós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo.

References

AQUINO, Mahalia Gomes de Carvalho. “Aprender a ser atingido”: educação e lutas socioambientais diante do rompimento da barragem de Fundão (Mariana - MG) no rio Doce e afluentes. 2018. 113f, Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018.

DIEGUEZ, Consuelo. A onda. Piauí 118, 10 jul. 2016. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/a-onda-de-mariana/. Acesso em: 14 jun. 2019.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, ago. 2002.

MARQUES, Gilda de Melo; SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes de. Percepção de estudantes jovens e adultos sobre o Rio Doce: cartografias do medo. Ambiente & Sociedade. São Paulo, v. 22, 2019.

OLIVEIRA, Marcelo. Mariana vira 1º crime ambiental apontado como violação de direitos humanos. Geledés, 19 dez. 2019. Disponível em: https://www.geledes.org.br/mariana-vira-1o-crime-ambiental-apontado-como-violacao-de-direitos-humanos/. Acesso em: 20 dez. 2019.

PAVAN, Beatriz J. C. O olhar da criança sobre o desastre: uma análise baseada em desenhos. In: VALENCIO, Norma et al. (Orgs.). Sociologia dos desastres: construção, interfaces e perspectivas no Brasil. São Carlos: RiMa, 2009.

REIS, Alexsandro Luiz dos. As controvérsias nas aulas de Biologia a partir da leitura de jornais impressos: o desastre ambiental da Samarco. 2018. 103f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto: UFOP, 2018.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ.. Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

SANTOS, Marcela Alves de Lima. Eu quero minha liberdade de volta! Saúde mental e atenção psicossocial junto aos adolescentes atingidos pelo rompimento da barragem de Fundão. 2018. 90f. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletivo) – Fundação Oswaldo Cruz. Belo Horizonte: Fundação Oswaldo Cruz, 2018.

SILVEIRA, Patrícia Gomes da. O espaço escolar e o desastre ambiental no vale do Rio Doce: projeto interdisciplinar e importância da Geografia. Giramundo. Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 79-87, jan./jun. 2017.

VALDANHA NETO, Diógenes; JACOBI, Pedro Roberto. O movimento dos atingidos por barragens e o enfrentamento de desastre ambiental: uma aproximação prática da educação ambiental e do campo. Ambiente e Educação – Revista de educação Ambiental. Porto Alegre, v. 25, n. 2, 2020.

Published

2020-12-02

How to Cite

Oliveira, B., & da Rocha Jatoba Ferreira, C. M. (2020). Scientific productions in postgraduate studies about the fundão’s dam rupture: perspectives for the educational field. Educar Mais, 4(3), 794–811. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2059

Issue

Section

Articles