Study of national thesis and dissertations on science fairs: mapping the elements that involve a science fair and its interconnections
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2012Keywords:
Science Fairs, Postgraduate studies, Bibliographic surveyAbstract
There are currently dozens of Science Fairs in our country. Therefore, we seek to carry out a survey to catalog, in an electronic spreadsheet, the postgraduate work in stricto sensu developed in Brazil on Science Fairs. We found 111 dissertations and 13 theses, with the pioneering work of Ronaldo Mancuso's 1993 dissertation. This survey showed a growth trend in the number of works over the past few years, since 109 of the 124 productions analyzed are from the period 2010 to 2019. We highlight as a possible indication the promotion of CNPq's annual calls to support Science Fairs and Exhibitions. Regarding the final categorization process, we found a dispersion in the focus of the works, since many, despite citing Science Fair, did not have it as a central research theme. It was identified that the term “Science Fair” is often used without a consensus definition. Thus, we carried out a synthesis on the definitions of Science Fairs presented in publications of renowned authors on the theme. This synthesis enabled the construction of 10 objectives and the elaboration of the map of elements that involve a Science Fair and its interconnections.
Downloads
References
CALDAS, Gracilene Gaia. Atividades experimentais de acústica para o ensino de Física: uma proposta na inclusão de surdos. Dissertação (mestrado) – UFPA, Belém: 2017.
CECIRS (Centro de Treinamento para Professores de Ciências do Rio Grande do Sul). Boletim. Porto Alegre, n.5, p.1-20, 1970.
DEPIERI, Adriana Anunciatto. A engenharia sob a ótica dos pré-universitários e o impacto das feiras de ciências. Tese (doutorado) – USP, São Paulo: 2014.
DUARTE, Renata Zuliani. Professores das séries iniciais do Ensino Fundamental e as feiras de ciências. Dissertação (mestrado) – UNESP, São Paulo: 2009.
GALLON, Monica Silva; FILHO, João Bernardes Rocha; NASCIMENTO, Silvania Souza. Feiras de ciências nos ENPECs (1997-2015): identificando tendências e traçando possibilidades. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, 2017. Anais [...] Florianópolis: UFSC, 2017. [online] Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1722-1.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.
GEWEHR, Diogenes. Projetos de pesquisa e feiras de ciências como espaços de metacognição. Tese (doutorado) – UNIVATES, Lageado: 2019.
LIMA, Maria Leidiana Oliveira. Feira de ciências: interdisplinaridade no ensino de Biologia para o Ensino Médio. Dissertação (mestrado) – UFC, Fortaleza: 2019.
MANCUSO, Ronaldo. Feiras de Ciências no Brasil: uma trajetória de quatro décadas. In: Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica: Fenaceb. Brasília: MEC/SEB, 2006. [online] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EnsMed/fenaceb.pdf. Acesso em: 23 de jul. de 2020.
MANCUSO, Ronaldo; LEITE FILHO, Ivo. Feiras de Ciências no Brasil: uma trajetória de quatro décadas. In: Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica: Fenaceb. Brasília: MEC/SEB, 2006. [online] Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EnsMed/fenaceb.pdf. Acesso em: 23 de jul. de 2020.
MATOS, Claudete Botaro. Mostra de ciência e tecnologia: instrumento de mudança da visão dos calouros sobre a função da engenharia no mundo moderno. Dissertação (mestrado) – UCMG, Belo Horizonte: 2014.
MELO, Erika Soares. Ações colaborativas em contexto escolar: desafios e possibilidades do Ensino de Química para alunos co deficiência visual. Dissertação (mestrado) – UFSCar, São Carlos: 2013.
MORAES, Roque. Debatendo o ensino de Ciências e as Feiras de Ciências. Boletim Técnico do PROcIRS. Porto Alegre, V. 2, n. 5, p.18-20, 1986.
NASCIMENTO FILHO, Carlos Alberto. Um olhar sobre a 1ª e 2ª feiras de ciências e engenharia do Espírito Santo: a pedagogia de projetos a serviço da educação científica. Dissertação (mestrado) – IFES, Vitória: 2014.
ORMASTRONI, Maria Julieta Sebastiani. Manual de Feira de Ciências. Brasília: CNPq, AED, 1990. 30p.
PEREIRA, Bruna Andrieli Ilha. A presença de indicadores da Alfabetização Científica em trabalhos de Feiras de Ciências. Dissertação (mestrado) – UNIPAMPA, Bagé: 2019.
ROCHA, Jéssica Norberto. A cultura científica de professores da Educação Básica: a experiência de formação a distância na Universidade Aberta do Brasil –UFMG. Dissertação (mestrado) – UFMG, Belo Horizonte: 2013.
GODINHO, Janaina Dias. A iniciação à educação científica como ferramenta para a formação do jovem pesquisador: conhecendo as potencialidades procedimentais e atitudinais a serem desenvolvidas nos caminhos investigativos. Dissertação (mestrado) – ULBRA, Canoas: 2008.
ROLAN, Catia Viana. Feiras de ciências e mostras científicas: debate e proposta sobre seus conceituais. Dissertação (mestrado) – IFSUL, Pelotas: 2016.
SANTOS, Keyvilane Fernandes. Feira de ciências no Ensino Médio: atuação dos professores no contexto da prática. Dissertação (mestrado) – UFERSA, Mossoró: 2019.
SECAB/UNESCO. Convênio “Andrés Bello”. Manual para el fomento de las actividades científicas y tecnológicas juveniles. Bogotá: SECAB, 1985.
SILVA, Simoni Urbano da. Ações de educação alimentar e nutricional no âmbito do programa nacional de alimentação escolar em municípios goianos. Dissertação (mestrado) – UFG, Goiânia: 2013.
SOARES, Leandro Valle. A construção de experimentos pelos alunos do Ensino Técnico Integrado ao Médio: uma proposta de resolução de problemas no contexto de uma mostra escolar de ciência e tecnologia. Dissertação (mestrado) – UFES, Vitória: 2015.
SOUSA, Maria do Socorro Magalhães. As feiras de ciências em Roraima no período de 1986 a 2008: contribuições para a iniciação à educação científica. Dissertação (mestrado) – UERR, Boa Vista: 2015.
TERZIAN, Sevan. Science education and citizenship. Estados Unidos, Palgrave Macmillan, 2013.
VITOR, Fernanda Cavalcanti. As feiras de ciências como ambiente para a alfabetização científica. Dissertação (mestrado) – UEPB, Campina Grande: 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cicero Gularte Scaglioni, Bruna Andrieli Ilha Pereira, Tobias de Medeiros Rodrigues, Ivo Leite Filho, Pedro Fernando Teixeira Dorneles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.