Investigative cut: preacarizing work and teacher's education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1931Keywords:
Precariousness, Disease, Teaching work.Abstract
The objective of this article is to raise a discussion about the precarious work process of higher education teachers and the consequent illness. A quantitative survey and a qualitative analysis of an empirical corpus were carried out based on the mapping of research published in the area of Education in the last ten years (2009-2019), based on the keywords: precarious work; teaching work; disease teaching. It consists of an investigative cut based on the Content Analysis methodology (BARDIN, 2016) whose sample is related to disease factors and the precariousness of teaching work, with critical authors who work with the topic of work, precariousness and health in the context educational. The analytical approach presented pointed to job insecurity and illness of higher education teachers, especially factors associated with productivism and work intensification.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao Trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
ANTUNES, Ricardo. e ALVES, Giovanni. As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Revista Educação e Sociedade. Campinas: 2004, vol.25, n.87, pp. 335-351.
ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo/SP: Boitempo. 2009.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2016.
BARROS, Betyane Soares de. Saúde Mental do Professor: uma questão de sobrevivência profissional. Goiânia/GO: Editora Philos, 2019.
ENGELS, F. Sobre o papel do trabalho na transformação do macaco em homem. In: ANTUNES, Ricardo (Org.). A Dialética do trabalho. São Paulo: Expressão Popular. 2004. pp. 11-28.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Revista Educação & Sociedade. São Paulo, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.
LEITE, Janete Luzia. Publicar ou perecer: a esfinge do produtivismo acadêmico. Revista Katál. Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 207-215, maio/ago. 2017. ISSN 1982-0259.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: Livro I: o processo de produção do capital. São Paulo, SP: Boitempo, 2013.
MOROSINI, Marilia Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Revista da Educação. v. 40, n. 1, p. 101-116, jan./abr. Santa Maria: 2015.
MOROSINI, Marilia Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Revista Educação por Escrito. Porto Alegre: v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.-dez. Pontífica Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 2014.
OLIVEIRA, Amanda da Silva Dias; PEREIRA, Maristela de Souza; LIMA, Luana Mundim de. Trabalho, produtivismo e adoecimento dos docentes nas universidades públicas brasileiras. Revista Psicologia Escolar e Educacional. São Paulo, V. 21, n 3, Setembro/Dezembro de 2017: 609-619.
QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc Van. Manual de Investigação em Ciências Sociais. 4. ed. Lisboa: Gradiva, 2005. (Coleção Trajectos). 275 p.
SOUZA, Terezinha Martins dos Santos. Efeitos da Precarização do Trabalho na Vida dos/as Professores/as: Assédio Moral e Adoecimento. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; URT, Sônia da Cunha (Orgs.). Precarização do Trabalho, Adoecimento e Sofrimento do Professor. Teresina: EDUFPI, 2017. p. 165-198.
TULESK, Silvana Calvo; ALVES, Álvaro Marcel Palomo; FRANCO, Adriana de Fátima. O que revela e o que encobre o produtivismo acadêmico? Problematizando a face objetivo-subjetiva do fenômeno e seu impacto social-individual. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; URT, Sônia da Cunha (orgs.). Precarização do trabalho, sofrimento e adoecimento do professor. Teresina: EDUFPI, 2017, p. 199-230.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.