Self-esteem and bullying: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1904

Keywords:

Bullying, School violence, Self-esteem.

Abstract

School bullying is a form of aggression that has a negative impact on students' lives, both in the learning process and in the psycho-emotional aspects. These attitudes can damage the self-esteem of those involved with the aggressions and make it difficult to face them. However, positive self-worth has the potential to contribute to the individual's attitudes, beliefs and social skills, favoring to formulate strategies to combat this type of school violence. For this reason, this article presents an integrative literature review in order to describe how research has studied the influence of self-esteem on the behaviors of authors and targets of bullying. The data survey was carried out in four bases: Lilacs, Scielo, PsycArticles and Scopus, using the descriptors "bullying", "school violence" and "self-esteem", in Portuguese, English and Spanish. The results of the selection process elected 11 studies, which were categorized into three main themes: Gender perspective; School, family and community participation; and the student's mental health. It was noted that both the authors and the targets of bullying suffer from the consequences on mental health and their behaviors are related to the variables of loneliness, depressed mood, family conflicts, isolation and suicide. In the end, it is concluded that interventions with the school and the family can raise the student's self-esteem and contribute to the psycho-emotional well-being of those involved in bullying episodes and a peaceful coexistence between peers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor José Matos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Discente/mestrando do Programa de Pós-graduação em Psicologia pela UFS (Universidade Federal de Sergipe), São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Joilson Pereira da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Docente do Programa de Pós-graduação em Psicologia pela UFS (Universidade Federal de Sergipe), São Cristóvão, Sergipe, Brasil. Doutorado em Psicologia pela Universidade Complutense de Madrid, Espanha, e pós-doutor em Psicologia pela Universidad Autônoma de Barcelona, Espanha.

Karine David Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Possui Graduação em Psicologia pela Faculdade Pio Décimo.Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em saúde mental do trabalhador, vivências do pós-parto e relação do homem com o animal doméstico. Especialização em Psicodrama pela Profint-Profissionais Integrados. Mestra e Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal de Sergipe(UFS) com ênfase em assédio moral e autocuidado.

Valéria Maria Azevedo Guimarães, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

References

ABRAMOVAY, Miriam. Programa de prevenção a violência nas escolas. Brasília: Faculdade Latino Americano de Ciências Sociais (FLACSO), 2015. Recuperado de http://flacso.org.br/files/2015/08/Violencias-nas-Escolas.pdf

ANTUNES, Deborah Christina.; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Do bullying ao preconceito: os desafios da barbárie à educação. Psicologia e Sociedade, Minas Gerais, v. 20, n. 1, p. 33-41, jan./abr. 2008. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3093/309326454004.pdf

ARANZALES DELGADO, Yuvitza Daniella; CASTAÑO CASTRILLÓN, José Jaime; FIGUEROA SALCEDO, Reinaldo Augusto; JARAMILLO RUIZ, Sebastián; LANDAZURI QUIÑONES, Johan Nicolás; MURIEL FORERO, Vanessa; RODRÍGUES RAMÍREZ, Alejandra; VALENCIA CORTÉS, Katerine. Frecuencia de acoso y ciber-acoso, y sus formas de presentación en estudiantes de secundaria de colegios públicos de la ciudad de Manizales. Archivos de Medicina, Caldas, v. 14, n. 1, p. 65-82, 2014. Recuperado de https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-724728

BANDEIRA, Cláudia de Moraes; Hutz, Claudio Simon. As implicações do bullying na autoestima dos adolescentes. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 131-138, jan./junho, 2010. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/pee/v14n1/v14n1a14

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. Tradução Luis Amero Reto e Augusto Pinheiro, 2011.

BRITO, Camila. C., OLIVEIRA, Marluce. T. Bullying and self-esteem in adolescents from public schools. Jornal Pediatra, Porto Alegre, v. 89, n. 6, p. 601-607, dez. 2013. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24029549

BUSHMAN, Brad J.; BAUMEISTER, Roy. F.; THOMAES, Sander; RYU, Ehri; BEGEER, Sander; WEST, Stephen G. Looking again, and harder, for a link between low self-esteem and aggression. Journal of Personality, Michigan, v. 77, n. 2, p. 424-446, mar. 2009. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-6494.2008.00553.x

CASTAÑEDA, Alejandra de la Paz; DEL MORAL, Gonzalo Arroyo; SUÁREZ, Cristian Relinque. Variables psicológicas comunes en la violencia escolar entre iguales y la violencia fi lio-parental: un estudio cualitativo. Revista Criminalidad, Bogotá, v. 59, n. 3, p. 141-152, set./dez., 2017. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/crim/v59n3/1794-3108-crim-59-03-00141.pdf

CHAVES, Denise Raissa Lobato; SOUZA, Mauricio Rodrigues de. Bullying e preconceito: a atualidade da barbárie. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, e230019, p. 1-17, 2018. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782018000100214&script=sci_abstract&tlng=pt

CRESPO-RAMOS, Samuel; ROMERO-ABRIO, Ana; MARTÍNEZ-FERRER, Belém; MUSITU, Gonzalo. Variables psicosociales y violencia escolar en la adolescencia. Psychosocial Intervention, Madrid, v. 26, n. 2, p. 125-130, 2017. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S113205592017000200125

CROCHÍK, José Leon; CROCHÍK, Nicole. Bullying, preconceito e desempenho escolar: uma nova perspectiva. São Paulo: Benjamim Editorial, 2017.

CUERVO, Angel Alberto Valdés; QUINTANA, Jesús Tánori; MARTINEZ, Ernesto Alonso Carlos; AMEZAGA, Teodoro Rafael Wendlandt. Challeging behavior, parental conflict and community violence in students with agressive beharior. International Journal of Psychological Research, v. 11, n. 1, p. 50-57, ago./set., 2018. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/323150652_Challenging_Behavior_Parental_Conflict_and_Community_Violence_in_Students_with_Aggressive_Behavior

FANTE, Cleo. Fenômeno bullying. Editora: Verus, 2011.

FREIRE, Teresa; TAVARES, Dionísia. Influência da autoestima, da regulação emocional e do gênero no bem-estar subjetivo e psicológico de adolescentes. Revista psiquiatria clínica, São Paulo , v. 38, n. 5, p. 184-188, 2011. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-60832011000500003

GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais Souza Andrade. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília , v. 24, n. 2, p. 335-342, jun. 2015. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-96222015000200335

GATTO, Renata Colturato Joaquim; GARBIN, Artênio José Isper; CORRENTE, José. Eduardo; GARBIN, Cléa Adas Saliba. Self-esteem level of Brazilian teenagers’ victims of bullying and its relation with the need of orthodontic treatment. Revista Gaúcha Odontologia, Campinas, v. 65, n. 1, p. 30-36, mar. 2017. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-86372017000100030

HOFFMANN, Cristina. Bystanders in bullying situations: differences between participant troles and their reactioins to manipulation. Dissertação (Mestrado) - University of Twente, Holanda: 2012. Recuperado de https://essay.utwente.nl/62467/1/Hoffmann%2C_C._-_s0200506_(verslag).pdf

HUTZ, Claudio Simon; ZANON, Cristian. Revisão da adaptação, validação e normatização da escala de autoestima de Rosenberg. Avaliação psicológica, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 41-49, abri. 2011. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712011000100005

JESUS CAVA, María. Familia, profesorado e iguales: claves para el apoyo a las víctimas de acoso escolar. Psychosocial Intervention, Madrid, v. 20, n. 2, p. 183-192, jan/abri. 2011. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1132055911700448

JUVONEN, Jaana; SCHACTER, Hannah L.; SAINIO, Miia; SALMIVALLI, Christina. Can a school-wide bullying prevention program improve the plight of victims? Evidence for risk × intervention effects. Journal of Consulting and Clinical Psychology, v. 84, n. 4, p. 334-344, abr. 2016. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/291377022_Can_a_School-Wide_Bullying_Prevention_Program_Improve_the_Plight_of_Victims_Evidence_for_Risk_Intervention_Effects

LOPES NETO, Aramis Antonio. Bullying: saber identificar e como prevenir. São Paulo: Editora brasiliense, 2011.

MANZINI, Raquel Gomes; BRANCO, Angela Uchoa. Bullying: escola e família enfrentando a questão. Porto Alegre: Editora mediação, 2017.

Matos, Margarida Gaspar; Gonçalves, Sónia M. Pedroso. Bullying nas Escolas: Comportamentos e Percepções. Psicologia, Saúde e Doenças, Lisboa, v. 10, n. 1, p. 3-15, set./dez. 2009. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862009000100001

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVAO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, dez. 2008. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0104-07072008000400018&script=sci_abstract&tlng=pt

MOURA, Danilo Rolim de; CRUZ, Ana Catarina Nova; QUEVEDO, Luciana de Ávila. Prevalência e características de escolares vítimas de bullying. Jornal de Pediatria, Porto Alegre, v. 87, n. 1, p. 19-23, feb. 2011. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0021-75572011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

NARDI, Fernanda Lüdke; FILHO, Nelson Hauck; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. Preditores do comportamento antissocial em adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 32, n. 1, p. 63-70, jan./mar., 2016. Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/2016-27750-007

OLWEUS, Dan. School bullying: Development and some important challenges. Annual Review Clinical Psychology, v. 9, p. 751-780, jan. 2013. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23297789

PAIXAO, Raquel Fortini; PATIAS, Naiana Dapieve; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Autoestima e sintomas de transtornos mentais na adolescência: variáveis associadas. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília, v. 34, e34436, 2018. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100535&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

PEREIRA, Cícero Roberto; VALA, Jorge; COSTA-LOPES, Rui. From prejudice to discrimination: the legitimizing role of perceived threat in discrimination against immigrants. European Journal of Social Psychology, v. 40, n. 7, p. 1231-1250, dez. 2010. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/230089422_From_prejudice_to_discrimination_The_legitimizing_role_of_perceived_threat_in_discrimination_against_immigrants

PLATA ORDOÑEZ, Carolina Natalia; RIVEROS OTAYA, María del Carmen; MORENO MÉNDEZ, Jaime Humberto. Autoestima y empatía en adolescentes observadores, agresores y víctimas del bullying en un colegio del municipio de Chía. Psychologia Avances de la Disciplina, Bogotá, v. 4, n. 2, 99-112, jul./dez. 2010. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297224090007

POTEAT, V. PAUL. Contextual and moderating effects of the peer group climate on use of homophobic epithets. School Psychology Review, Urbana, v. 37, n. 2, p. 188-201, nov. 2008. Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/2008-08832-004

SILVA, Viviane Heck; OSIECKI, Ana Cl. Influência do gênero no bullying escolar. Revista inspirar movimento & saúde. Curitiba, v. 6, n. 1, p. 89-179, abri./mai/jun. 2018. Recuperado de https://www.inspirar.com.br/revista/influencia-do-genero-no-bullying-escolar/

TERROSO, Lauren Bulcão; WENDT, Guilherme Welter; OLIVEIRA, Margareth da Silva; ARGIMON, Irani Iracema de Lima. Habilidades sociais e bullying em adolescentes. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 24, n. 1, p. 251-259, mar. 2016. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2016000100013

UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND [UNICEF]. Hidden in plain sight: A statistical analysis of violence against children [online]. Disponível em https://www.unicef.org/publications/index_74865.html2014. Acesso em 22 de dezembro de 2018.

VARELA GARAY, Rosa María; ELENA AVILA, María; MARTINEZ, Belén. Violencia escolar: un análisis desde los diferentes contextos de interacción. Psychosocial Intervention, Madrid, v. 22, n. 1, p. 25-32, abr. 2013 .Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592013000100004

VILLARREAL-GONZALEZ, María Elena; SANCHEZ-SOSA, Juan Carlos; VEIGA, Feliciano H.; DEL MORAL ARROYO, Gonzalo, G. M. Contextos de desarrollo, malestar psicológico, autoestima social y violencia escolar desde una perspectiva de género en adolescentes mexicanos. Psychosocial Intervention, Madrid, v. 20, n. 2, p. 171-181, agost. 2011. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592011000200005

WAISELFISZ, Julio Jacono. Mapa da Violência de 2012: Os novos padrões da violência homicida no Brasil. [online] Disponível em https://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2012/mapa2012_web.pdf . Acesso em: 22 de dezembro de 2018.

Published

2020-09-14

How to Cite

Matos, V. J., Silva, J. P. da, Santos, K. D., & Guimarães, V. M. A. (2020). Self-esteem and bullying: an integrative review. Educar Mais, 4(3), 557–590. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1904

Issue

Section

Articles