Representations of university students and teachers on affectivity
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1894Keywords:
Affectivity, Affection, Emotions, Student/teacher relationship, Higher Education.Abstract
The affectivity lived and experienced in the academic environment as an instrument of representations of students and educators is the theme of this work, in which we seek to analyze how students and teachers represent affectivity in the educational relationship. The qualitative design research was carried out at a public university in Bahia and had the participation of 133 employees, including students and professors. Based on the Theory of Social Representations (TRS), we collected the data using the Free Word Association Technique (TALP). The study shows that the possible Central Nucleus of the representation of affectivity in the Higher Education classroom is composed of the following elements: respect, understanding, friendship and support. The results show that students and teachers have the perception that affection in the classroom is positive, despite causing fears in some. The research contributes to the field of the formation of the subjectivity of the student and his/her development and involvement in learning.
Downloads
References
ABRIC, Jean-Claude. A abordagem estrutural das representações sociais. In MOREIRA, Antonia Silva Paredes; OLIVEIRA, Denize Cristina (Orgs.). Estudos interdisciplinares de Representação Social. Goiânia: AB Editora, 1998, p. 27-38.
ARRUDA, A. Viver é muito perigoso: a pesquisa em representações sociais no meio do rodamoinho. In: COUTINHO, M.; LIMA, A.; OLIVEIRA, F.; FORTUNATO, M. (Orgs.). Representações Sociais: Abordagem interdisciplinar. João Pessoa: Editora Universitária, 2003.
BRAIT, Lílian Ferreira Rodrigues, MACEDO, Keila Márcia Ferreira de; SILVA, Francis Borges da; SILVA, Márcio Rodrigues, & SOUZA, Ana Lúcia Rezende de. A relação professor/aluno no processo de ensino e aprendizagem. Itinerarius Reflectionis, v. 8, n. 1, p. 1-15, jan./jul. 2010.
COUTINHO, Maria da Penha de Lima; NÓBREGA, Sheva Maria; CATÃO, Maria de Fátima Martins. Contribuições teórico-metodológicas acerca do uso dos instrumentos projetivos no campo das representações sociais. In: COUTINHO, Maria da Penha de Lima (org.). Representac?o?es sociais: Abordagem Interdisciplinar. Joa?o Pessoa (PB): Editora Universita?ria UFPB, 2003, p. 50-66.
COUTINHO, Maria da Penha de Lima. Depressa?o infantil e representac?a?o social. 2a ed. Joa?o Pessoa: Universitária UFPB, 2005.
DAMÁSIO, António Rosa. O sentimento de si: o corpo, a emoção e a neurobiologia da consciência. 8. ed. Lisboa: Publicações Europa-América, 2000.
DE ARRUDA, Marina Patrício. O exercício da amorosidade como atitude de mudança paradigmática para a docência. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 29, n. 1, p. 257-273, jan./abr., 2018.
DE ROSA, Annamaria Silvana. Le « re?seau d’associations ». Une technique pour de?tecter la structure, les contenus, les indices de polarite?, de neutralite? et de ste?re?otypie du champ se?mantique lie?s aux repre?sentations sociales. In: ABRIC, Jean-Claude. (Org.). Me?thodes d’e?tude des Repre?sentations Sociales. Ramonville Saint Agne: Ere?s, 2003. p. 81-118.
FAVRE, Daniel.; FAVRE, Catherine. Écoute, empathie, affectivité: du concept à la réalité. L’accompagnement et la formation. Marseille, Université de Provence–CRDP, 1998. p. 48-62.
FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (Org.). As representações sociais. Trad. Lilian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001, p. 17-44.
MACHADO, Laêda Bezerra.; ANICETO, Rosimere de Almeida. Revista Ensaio: Avaliac?a?o e Poli?ticas Pu?blicas em Educac?a?o, Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 345-363, abr./jun. 2010.
MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
MALEKI, Farajolah et al. Investigating the Influence of Teachers’ Characteristics on the Teacher-Student Relations from Students’ Perspective at Ilam University of Medical Sciences. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR, v. 11, n. 6, p. JC04-JC08, jun. 2017.
MASETTO, Marcos Tarcísio. Competência pedagógica do professor universitário. 2ª ed. rev. São Paulo: Summus Editorial, 2012.
MERTEN, Thomas. O teste de associac?a?o de palavras na psicologia e psiquiatria: histo?ria, me?todo e resultados. Ana?lise Psicolo?gica, v. 4, n. 10, p. 531-541, 1992.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez, 2008.
MOSCOVICI, Serge. A Representação Social da Psicanálise. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
________. Representações Sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.
OSTI, Andréia; NORONHA, Ana Paula Porto. Asociación entre afectos y optimismo en estudiantes del curso de Pedagogía. Revista Colombiana de Educación, Colombia, v. 68, p. 195-209, jan./jun. 2015.
OSTI, Andréia; TASSONI, Elvira Cristina Martins. Afetividade percebida e sentida: representações de alunos do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 174, p. 204-220, 2019.
RAPAPORT, David; SCHAFER, Roy; GILL, Merton. Testes de diagnóstico psicológico. Buenos Aires: Paidós, 1971.
RIBEIRO, Marinalva Lopes; JUTRAS, France; LOUIS, Roland. Análise das representações sociais de afetividade na relação educativa. Psicologia da educação, São Paulo, n. 20, p. 31-54, jan./mar. 2005.
________. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 3, p. 403-412, jul./set. 2010.
RODRIGUEZ, José Álvarez; CRUZ, Manuel Fernández. Análise descritiva da afetividade nos professores em formação na faculdade de ciências da educação da Universidade de Granada. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 14, p. 125-144, 2009.
SÁNCHEZ, Manuel Marin, PECINO; Roberto Martinez, RODRÍGUES; Yolanda Troyanor & MELERO, Pilar Teruel. Student perspectives on the university professor role. Social behavior and personality: an international journal. v. 39, n.4, p. 491-496, mai. 2011.
SANTOS, Maria de Fátima de Souza. A teoria das representações sociais. In: PITTA, Danielle Perin Rocha. (Org.). Ritmos do Imaginário. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2005. p. 15-28.
SAWAIA, Bader; MAGIOLINO, Lavínia Lopes Salomão. As nuances da afetividade: emoção, sentimento e paixão em perspectiva. In: BANKS-LEITE, Luci.; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; ANJOS, Daniela Dias dos (org.). Diálogos na perspectiva histórico-cultural: interlocuções com a clínica da atividade. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p. 61-86.
SOARES, Adriana Benevides., GOMES, Gil., MAIA, Fátima de Almeida., GOMES, Clystine Abraham. & MONTEIRO, Márcia Cristina. Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em psicologia? Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, 2016, v. 7, n. 1, p. 56-76, jun. 2016.
TASSONI, Elvira Cristina Martins. A dinâmica interativa na sala de aula: as manifestações afetivas no processo de escolarização. Tese (doutorado) UNICAMP, Faculdade de Educação, Campinas, 2008.
________. Afetividade na aprendizagem da leitura e da escrita: uma análise a partir da realidade escolar. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro v. 13, n. 2, p. 524-544, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.