Representations of university students and teachers on affectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1894

Keywords:

Affectivity, Affection, Emotions, Student/teacher relationship, Higher Education.

Abstract

The affectivity lived and experienced in the academic environment as an instrument of representations of students and educators is the theme of this work, in which we seek to analyze how students and teachers represent affectivity in the educational relationship. The qualitative design research was carried out at a public university in Bahia and had the participation of 133 employees, including students and professors. Based on the Theory of Social Representations (TRS), we collected the data using the Free Word Association Technique (TALP). The study shows that the possible Central Nucleus of the representation of affectivity in the Higher Education classroom is composed of the following elements: respect, understanding, friendship and support. The results show that students and teachers have the perception that affection in the classroom is positive, despite causing fears in some. The research contributes to the field of the formation of the subjectivity of the student and his/her development and involvement in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raoni Alves Pereira, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS. ORCID id: https://orcid.org/0000-0001-6922-4676 Graduado em Comunicação Social pela Universidade Salvador – UNIFACS, 2008. Especialista em Desenvolvimento Lúdico-criativo de Pessoas pela Unyahna/Transludus, 2015; Rua D, casa 30, Conjunto Feira V, CEP: 44056-194, Mangabeira, Feira de Santana-Bahia, Brasil, e-mail: raoniap@gmail.com

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Marinalva Lopes Ribeiro, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Feira de Santana, ORCID id: https://orcid.org/0000-0002-9197-1341

R. Barão do Rio Branco, 477 apto. 01, CEP 44.003-095, Serraria Brasil, Feira de Santana-Bahia, Brasil, e-mail: marinalva_biodanza@hotmail.com

Marcus Solon Sa de Oliveira, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Graduado em Engenharia Civil pela UFRN, 1997. Especialista em Gestão de Qualidade Total, 1998, Licenciado em Filosofia, 2004, membro da base de pesquisa do Núcleo de Investigação Transdisciplinar (NIT) da UEFS. ORCID id: https://orcid.org/0000-0002-6744-5720 Rua São Pedro, 222, Cond. Santa Monica Residence, CEP: 44077-718, Santa Monica, Feira de Santana-Bahia, Brasil, e-mail: solonengenharia@yahoo.com.br

References

ABRIC, Jean-Claude. A abordagem estrutural das representações sociais. In MOREIRA, Antonia Silva Paredes; OLIVEIRA, Denize Cristina (Orgs.). Estudos interdisciplinares de Representação Social. Goiânia: AB Editora, 1998, p. 27-38.

ARRUDA, A. Viver é muito perigoso: a pesquisa em representações sociais no meio do rodamoinho. In: COUTINHO, M.; LIMA, A.; OLIVEIRA, F.; FORTUNATO, M. (Orgs.). Representações Sociais: Abordagem interdisciplinar. João Pessoa: Editora Universitária, 2003.

BRAIT, Lílian Ferreira Rodrigues, MACEDO, Keila Márcia Ferreira de; SILVA, Francis Borges da; SILVA, Márcio Rodrigues, & SOUZA, Ana Lúcia Rezende de. A relação professor/aluno no processo de ensino e aprendizagem. Itinerarius Reflectionis, v. 8, n. 1, p. 1-15, jan./jul. 2010.

COUTINHO, Maria da Penha de Lima; NÓBREGA, Sheva Maria; CATÃO, Maria de Fátima Martins. Contribuições teórico-metodológicas acerca do uso dos instrumentos projetivos no campo das representações sociais. In: COUTINHO, Maria da Penha de Lima (org.). Representac?o?es sociais: Abordagem Interdisciplinar. Joa?o Pessoa (PB): Editora Universita?ria UFPB, 2003, p. 50-66.

COUTINHO, Maria da Penha de Lima. Depressa?o infantil e representac?a?o social. 2a ed. Joa?o Pessoa: Universitária UFPB, 2005.

DAMÁSIO, António Rosa. O sentimento de si: o corpo, a emoção e a neurobiologia da consciência. 8. ed. Lisboa: Publicações Europa-América, 2000.

DE ARRUDA, Marina Patrício. O exercício da amorosidade como atitude de mudança paradigmática para a docência. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 29, n. 1, p. 257-273, jan./abr., 2018.

DE ROSA, Annamaria Silvana. Le « re?seau d’associations ». Une technique pour de?tecter la structure, les contenus, les indices de polarite?, de neutralite? et de ste?re?otypie du champ se?mantique lie?s aux repre?sentations sociales. In: ABRIC, Jean-Claude. (Org.). Me?thodes d’e?tude des Repre?sentations Sociales. Ramonville Saint Agne: Ere?s, 2003. p. 81-118.

FAVRE, Daniel.; FAVRE, Catherine. Écoute, empathie, affectivité: du concept à la réalité. L’accompagnement et la formation. Marseille, Université de Provence–CRDP, 1998. p. 48-62.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (Org.). As representações sociais. Trad. Lilian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001, p. 17-44.

MACHADO, Laêda Bezerra.; ANICETO, Rosimere de Almeida. Revista Ensaio: Avaliac?a?o e Poli?ticas Pu?blicas em Educac?a?o, Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 345-363, abr./jun. 2010.

MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

MALEKI, Farajolah et al. Investigating the Influence of Teachers’ Characteristics on the Teacher-Student Relations from Students’ Perspective at Ilam University of Medical Sciences. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR, v. 11, n. 6, p. JC04-JC08, jun. 2017.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Competência pedagógica do professor universitário. 2ª ed. rev. São Paulo: Summus Editorial, 2012.

MERTEN, Thomas. O teste de associac?a?o de palavras na psicologia e psiquiatria: histo?ria, me?todo e resultados. Ana?lise Psicolo?gica, v. 4, n. 10, p. 531-541, 1992.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez, 2008.

MOSCOVICI, Serge. A Representação Social da Psicanálise. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

________. Representações Sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

OSTI, Andréia; NORONHA, Ana Paula Porto. Asociación entre afectos y optimismo en estudiantes del curso de Pedagogía. Revista Colombiana de Educación, Colombia, v. 68, p. 195-209, jan./jun. 2015.

OSTI, Andréia; TASSONI, Elvira Cristina Martins. Afetividade percebida e sentida: representações de alunos do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 174, p. 204-220, 2019.

RAPAPORT, David; SCHAFER, Roy; GILL, Merton. Testes de diagnóstico psicológico. Buenos Aires: Paidós, 1971.

RIBEIRO, Marinalva Lopes; JUTRAS, France; LOUIS, Roland. Análise das representações sociais de afetividade na relação educativa. Psicologia da educação, São Paulo, n. 20, p. 31-54, jan./mar. 2005.

________. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 3, p. 403-412, jul./set. 2010.

RODRIGUEZ, José Álvarez; CRUZ, Manuel Fernández. Análise descritiva da afetividade nos professores em formação na faculdade de ciências da educação da Universidade de Granada. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 14, p. 125-144, 2009.

SÁNCHEZ, Manuel Marin, PECINO; Roberto Martinez, RODRÍGUES; Yolanda Troyanor & MELERO, Pilar Teruel. Student perspectives on the university professor role. Social behavior and personality: an international journal. v. 39, n.4, p. 491-496, mai. 2011.

SANTOS, Maria de Fátima de Souza. A teoria das representações sociais. In: PITTA, Danielle Perin Rocha. (Org.). Ritmos do Imaginário. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2005. p. 15-28.

SAWAIA, Bader; MAGIOLINO, Lavínia Lopes Salomão. As nuances da afetividade: emoção, sentimento e paixão em perspectiva. In: BANKS-LEITE, Luci.; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; ANJOS, Daniela Dias dos (org.). Diálogos na perspectiva histórico-cultural: interlocuções com a clínica da atividade. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p. 61-86.

SOARES, Adriana Benevides., GOMES, Gil., MAIA, Fátima de Almeida., GOMES, Clystine Abraham. & MONTEIRO, Márcia Cristina. Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em psicologia? Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, 2016, v. 7, n. 1, p. 56-76, jun. 2016.

TASSONI, Elvira Cristina Martins. A dinâmica interativa na sala de aula: as manifestações afetivas no processo de escolarização. Tese (doutorado) UNICAMP, Faculdade de Educação, Campinas, 2008.

________. Afetividade na aprendizagem da leitura e da escrita: uma análise a partir da realidade escolar. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro v. 13, n. 2, p. 524-544, 2013.

Published

2020-09-08

How to Cite

Pereira, R. A., Ribeiro, M. L., & Oliveira, M. S. S. de. (2020). Representations of university students and teachers on affectivity. Educar Mais, 4(3), 500–511. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1894

Issue

Section

Articles