Use of the virtual phytopathology herbarium for teaching Phytopathology
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3673Keywords:
Technology in Plant Pathology, Database, Plant disease identificationAbstract
The virtual herbarium of phytopathology represents a source of information on plant diseases available on the internet. This revision of the literature covers the use of the herbarium virtual fitopathológico, especially about its potentialities, challenges and perspectives on employment in the area of education. A review was structured from studies on the topic. Despite the potentialities of these tools, there are still limitations to our academic environment. Furthermore, the question of continuity and the need for constant updating is a challenge that requires actions in the medium and long term to be overcome. It is therefore imperative that a larger number of studies be conducted to investigate the exploratory possibilities available in academic contexts.
Downloads
References
AGRIOS, G. N. Plant pathology. 5 ed. San Diego: Academic Press, 2005.
ALVES, R. C.; DEL PONTE, E. M. Herbário virtual de fitopatologia - Disseminando informações sobre doenças de plantas por meio da internet. In: SALÃO DE EXTENSÃO, 8., 2007, Porto Alegre - RS. Anais VIII Salão de Extensão UFRGS. Porto Alegre - RS: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007.
ANDERSEN, E. et al. Herbário virtual fitopatológico. In: CONGRESSO DE ENSINO DE GRADUAÇÃO, 6., 2020, Pelotas - RS. Anais VI Congresso de Ensino de Graduação. Pelotas - RS: Universidade Federal de Pelotas, 2020.
BARBEDO, J. G. A. et al. Annotated plant pathology databases for image-based detection and recognition of diseases. IEEE Latin Am Trans. Nova York (NY), v.16, n.6, p. 1749–1757, jun. 2018.
BRASIL-PEIXOTO, S. N. R. et al. Criação de um herbário virtual como recurso didático para o ensino de Botânica. Research, Society and Development, São Paulo (SP), v. 10, n. 1, p. e52210111920-e52210111920, jan. 2021.
CHOUHAN, S. S. et al. A data repository of leaf images: Practice towards plant conservation with plant pathology. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS AND COMPUTER NETWORKS, 4., 2019, Mathura - IN. 4th International Conference on Information Systems and Computer Network. Mathura - IN: Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2019, p. 700-707.
CORDI, L. et al. Herbário UEC: Gestão da Qualidade de Dados do Acervo Digital. In: SIMPÓSIO DOS PROFISSIONAIS DA UNICAMP, 8., 2022, Campinas - SP. VIII Sínteses: Revista Eletrônica do SimTec, 2023. P. e0220885, abril.
COSTA JÚNIOR, J. F. et al. Os novos papéis do professor na educação contemporânea. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, Rio Largo (AL), v. 6, p. 124-149, mar. 2023.
DA CRUZ, N. B.; TORRES FILHO, J. T.; DE ANDRADE, P. R. R. Banco de imagens digitais de micologia como ferramenta de ensino e aprendizagem para o curso de Agronomia. In: ENCONTRO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI, 4., 2012, Juazeiro do Norte - CE. Anais IV Encontro Universitário da Universidade Federal do Cariri. Juazeiro do Norte - CE: Universidade Federal do Cariri, 2012.
DASGUPTA, M. K. Principles of plant pathology. Shantiniketan: Allied Publishers, 1988.
DE MEDEIROS, A. K. S. et al. Protótipos de microrganismos como ferramenta na aprendizagem em Fitopatologia e ciências afins. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE FITOSSANIDADE, 5., 2019, Curitiba - PR. Anais V Congresso Brasileiro de Fitossanidade. Curitiba - PR: Universidade Estadual Paulista, Campus de Jaboticabal, 2019.
FAGANELLO, A. P.; ALMANÇA, M. A. K. A abordagem da tecnologia da informação na construção do Herbário Fitopatológico Virtual IFRS/BG. In: SEMINÁRIO DE EXTENSÃO
DO IFRS, 3., 2015, Bento Gonçalves - RS. Anais III Seminário de Extensão do IFRS: conectando saberes e fazeres. Bento Gonçalves - RS, 2015.
FARIA, C. M. X.; INÁCIO, C. A. Herbário Fitopatológico da UFRRJ “Verlande Duarte Silveira”-Elo da História da Fitopatologia no Brasil (Nota Técnica). Rodriguésia, Rio de Janeiro (RJ), v. 71, p. e04472017, out. 2020.
GRESCZYSCZYN, M. C. C.; DE CAMARGO FILHO, P. S.; MONTEIRO, E. L. Aplicativos educacionais para smartphone e sua integração com o ensino de química. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina (PR), v. 17, n. 5, p. 398-403, 2016.
HOPKINS, M. Herbários Virtuais: conceitos, estado da arte, usos e recomendações (Nota Técnica). Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, Belém (PA), 2005.
HYDE, K. D. et al. The world’s ten most feared fungi. Fungal Diversity, Chiang Mai (TH), v. 93, n. 1, p. 161-194, 2018.
LABFITO. Laboratório de Fitossanidade do Instituto Federal do Rio Grande do Sul - Campus Vacaria. Disponível em: <http://labfito.vacaria.ifrs.edu.br/>. Acesso em: 21 set. 2023.
MARCOLIN, L. A.; NEGRETTI, R. R. D. Sistema Web para herbário fitopatológico virtual do IFRS Campus Vacaria. In: SALÃO DE PESQUISA, EXTENSÃO E ENSINO DO IFRS, 6., 2022, Edição virtual. Resumos SEMEPT. Bento Gonçalves - RS: Instituto Federal do Rio Grande do Sul, 2022.
MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre (RS), v. 3, n. 1, p. 137-144, 2000.
OLIVEIRA, J. F. C.; FREIXO, A. A. Contribuições de um herbário escolar para o ensino de ciências no contexto da Educação do Campo. Ciência & Desenvolvimento, Vitória da Conquista (BA), v. 12, n. 2, p. 386-403, jan. 2019.
SALVATI, T. et al. Herbário Físico e Virtual de Plantas Medicinais e Alimentícias Não Convencionais do IFRS-BG: Uma ferramenta para ensino, pesquisa e extensão. In: MOSTRA
TÉCNICO-CIENTÍFICA, 2018: Bento Gonçalves - RS. Anais Mostra Técnico-Científica (IFRS Campus Bento Gonçalves). Bento Gonçalves - RS: Instituto Federal do Rio Grande do Sul, 2018.
SCHNEIDER, L.; DEL PONTE, E. Glossário ilustrado: um objeto de aprendizagem em Fitopatologia. In: SALÃO DE GRADUAÇÃO, 3., 2008, Porto Alegre - RS. Anais III Salão de Graduação UFRGS/PROGRAD. Porto Alegre - RS: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007. P. 27-29.
SILVA, M. S.; VASCONCELOS, S. D. Extensão universitária e Formação profissional: avaliação da experiência das ciências biológicas na Universidade Federal de Pernambuco. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo (SP), v. 17, n. 33, p. 119-136, abr. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniela da Silva, Adriani Cilene da Silva, Maíra Angélica Bolfe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.