Comic books as a language to represent the peasant reality via cultural-historical theory
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2937Keywords:
Comic Books, Developmental Teaching, Cultural-Historical Theory, Rural Education, Remote LearningAbstract
This research was based on the Cultural-Historical theoretical perspective, mainly on Vygotsky's studies (2001), when investigating the higher psychological functions. With this perspective, we understand that students construct knowledge from this interaction and from the appropriation of different languages around them. As a main goal, we sought to identify the contributions of comic books as a didactic and pedagogical resource for remote teaching, with peasant students. Among some results found, it was possible to notice the contributions of comics as a didactic and pedagogical resource in the Visual Arts field for remote teaching, being a powerful and relevant tool to work on teaching-learning in the Rural Education field. The comic books enabled the students to develop theoretical thinking from the elaboration of a study activity representing their realities as peasant students, making it easier for them to understand the essence of the countryside.
Downloads
References
AQUINO, O. F. O Experimento Didático-Formativo: contribuições de L. S. Vigotski, L. V. Zankov e V. V. Davídov. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017, p. 323-350.
AQUINO, O. F. O experimento didático-formativo: contribuições para a pesquisa em didática desenvolvimental. Uberaba: UNIUBE, p. 1-13, 2015.
ARAÚJO, G. C. A Pesquisa em Ciências Humanas na Perspectiva Histórico-Cultural. In: Letramento Estético na EJA e na Educação do Campo. São Paulo: Editora Oficina Universitária, p. 42-130, 2020. https://doi.org/10.36311/2020.978-65-5954-003-7
ARAÚJO, G. C.; COSTA, M. A.; COSTA, E. B. As histórias em quadrinhos na educação: possibilidades de um recurso didático-pedagógico. A Margem, Uberlândia-MG, ano 1, n. 2, p. 26-36, 2008.
ARAÚJO, G. C. Dialogando com a linguagem visual das histórias em quadrinhos em sala de aula. Revista de Letras Norte@mentos, Sinop, v. 6, n. 12, p. 303-317, jul./dez. 2013.
ARAÚJO, G. C.; MIGUEL, J. C. As histórias em quadrinhos nos processos de leitura e escrita de jovens e adultos da Educação do Campo: uma proposta de letramento estético. Interfaces da Educação, v. 11, n. 32, p. 632-661, 2020. https://doi.org/10.26514/inter.v11i32.4232
CÓRDOVA, F. P.; SILVEIRA, D. T. A Pesquisa Científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 31-42.
DAVÍDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas. [1988]. Disponível em: < http://professor.ucg.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/5146/material/Davydov>. Acesso em 16 de fev. 2022.
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Editorial Progresso, 1978.
LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, p. 5-24, 2004a. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002
LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar em Revista, n. 24, p. 113-147, 2004b. https://doi.org/10.1590/0104-4060.352
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vygotsky, Leontiev, Davydov - três aportes teóricos para a teoria histórico-cultural e suas contribuições para a didática. Goiás, 2011.
LURIA, A. R. Vigotski. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006, p. 21-38.
PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista, v. 29, p. 247-271, 2013. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/edur/a/Dvk4NkTkgnNb4hL8Jrbtz4q/?format=html>. Acesso em 30 dez. 2021. https://doi.org/10.1590/S0102-46982013005000004
PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação, Santa Maria, n. 44, 2019. Disponível em: < https://scholar.google.com.br/scholar?hl=ptBR&as_sdt=0%2C5&q=PUENTES%2C+Roberto+Vald%C3%A9s.+Uma+nova+abordagem+da+Teoria+da+Aprendizagem+Desenvolvimental >. Acesso em 20 dez. 2021. https://doi.org/10.5902/1984644437312
SFORNI, M. S. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação & Realidade, Campinas, v. 40, p. 375-397, 2015. https://doi.org/10.1590/2175-623645965
SOUZA, V. L. T.; ANDRADA, P. C. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estud. psicol., Campinas, v. 30, n. 3, p. 355-365, 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2013000300005
VIGOTSKI, L. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VIGOTSKI, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ridendo Castigat Mores, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosane Gomes de Araújo Martins, Gustavo Cunha de Araujo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.