Comic books as a language to represent the peasant reality via cultural-historical theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2937

Keywords:

Comic Books, Developmental Teaching, Cultural-Historical Theory, Rural Education, Remote Learning

Abstract

This research was based on the Cultural-Historical theoretical perspective, mainly on Vygotsky's studies (2001), when investigating the higher psychological functions. With this perspective, we understand that students construct knowledge from this interaction and from the appropriation of different languages around them. As a main goal, we sought to identify the contributions of comic books as a didactic and pedagogical resource for remote teaching, with peasant students. Among some results found, it was possible to notice the contributions of comics as a didactic and pedagogical resource in the Visual Arts field for remote teaching, being a powerful and relevant tool to work on teaching-learning in the Rural Education field. The comic books enabled the students to develop theoretical thinking from the elaboration of a study activity representing their realities as peasant students, making it easier for them to understand the essence of the countryside.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosane Gomes de Araújo Martins, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Estudante e bolsista de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq) do curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Artes e Música da Universidade Federal do Norte do Tocantins, campus de Tocantinópolis. Membro do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais e Educação - GPAVE/CNPq/Brasil.

Gustavo Cunha de Araujo, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Doutor em Educação pela UNESP. Mestre em Educação pela UFMT. Graduado em Artes Visuais pela UFU. Professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT. Docente vinculado ao Mestrado Profissional em Educação (PPPGE/UFT) e ao Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes/UFU).

References

AQUINO, O. F. O Experimento Didático-Formativo: contribuições de L. S. Vigotski, L. V. Zankov e V. V. Davídov. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017, p. 323-350.

AQUINO, O. F. O experimento didático-formativo: contribuições para a pesquisa em didática desenvolvimental. Uberaba: UNIUBE, p. 1-13, 2015.

ARAÚJO, G. C. A Pesquisa em Ciências Humanas na Perspectiva Histórico-Cultural. In: Letramento Estético na EJA e na Educação do Campo. São Paulo: Editora Oficina Universitária, p. 42-130, 2020. https://doi.org/10.36311/2020.978-65-5954-003-7

ARAÚJO, G. C.; COSTA, M. A.; COSTA, E. B. As histórias em quadrinhos na educação: possibilidades de um recurso didático-pedagógico. A Margem, Uberlândia-MG, ano 1, n. 2, p. 26-36, 2008.

ARAÚJO, G. C. Dialogando com a linguagem visual das histórias em quadrinhos em sala de aula. Revista de Letras Norte@mentos, Sinop, v. 6, n. 12, p. 303-317, jul./dez. 2013.

ARAÚJO, G. C.; MIGUEL, J. C. As histórias em quadrinhos nos processos de leitura e escrita de jovens e adultos da Educação do Campo: uma proposta de letramento estético. Interfaces da Educação, v. 11, n. 32, p. 632-661, 2020. https://doi.org/10.26514/inter.v11i32.4232

CÓRDOVA, F. P.; SILVEIRA, D. T. A Pesquisa Científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 31-42.

DAVÍDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas. [1988]. Disponível em: < http://professor.ucg.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/5146/material/Davydov>. Acesso em 16 de fev. 2022.

DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Editorial Progresso, 1978.

LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, p. 5-24, 2004a. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002

LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar em Revista, n. 24, p. 113-147, 2004b. https://doi.org/10.1590/0104-4060.352

LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vygotsky, Leontiev, Davydov - três aportes teóricos para a teoria histórico-cultural e suas contribuições para a didática. Goiás, 2011.

LURIA, A. R. Vigotski. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006, p. 21-38.

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista, v. 29, p. 247-271, 2013. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/edur/a/Dvk4NkTkgnNb4hL8Jrbtz4q/?format=html>. Acesso em 30 dez. 2021. https://doi.org/10.1590/S0102-46982013005000004

PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação, Santa Maria, n. 44, 2019. Disponível em: < https://scholar.google.com.br/scholar?hl=ptBR&as_sdt=0%2C5&q=PUENTES%2C+Roberto+Vald%C3%A9s.+Uma+nova+abordagem+da+Teoria+da+Aprendizagem+Desenvolvimental >. Acesso em 20 dez. 2021. https://doi.org/10.5902/1984644437312

SFORNI, M. S. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação & Realidade, Campinas, v. 40, p. 375-397, 2015. https://doi.org/10.1590/2175-623645965

SOUZA, V. L. T.; ANDRADA, P. C. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estud. psicol., Campinas, v. 30, n. 3, p. 355-365, 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2013000300005

VIGOTSKI, L. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKI, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ridendo Castigat Mores, 2001.

Published

2022-09-12

How to Cite

Martins, R. G. de A. ., & Araujo, G. C. de . (2022). Comic books as a language to represent the peasant reality via cultural-historical theory. Educar Mais, 6, 866–882. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2937