The presence of Bolivian students in a Brazilian school from the intercultural perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.96-108.1697

Keywords:

Difference, Interculturality, Border.

Abstract

This paper aims to analyze how teachers from a school situated at the Brazil-Bolivia border perceive the linguistic difference of Bolivian students and, mainly, whether there is evidence that teachers somehow approximate to interculturality. The field of analysis is intercultural education, according to which cultural differences do not have to be regarded as obstacles to learning, but rather as a strength. Data were produced from interviews of the school teachers. Most of the teachers regard the linguistic difference as something that hinders Bolivian students’ learning, and think that the students increasingly succeed in following the classes and contents as they become more proficient in Portuguese language.

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Author Biographies

Luis Manoel Bezerra, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco. Professor da Rede Estadual de Mato Grosso do Sul.

José Licínio Backes, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

É graduado em Filosofia. É Mestre e Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atualmente coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado, da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Também é docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia – Mestrado e Doutorado da mesma instituição. É editor da Série-Estudos.  É Bolsista Produtividade – CNPq.

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Published

2019-12-28

How to Cite

Bezerra, L. M., & Backes, J. L. (2019). The presence of Bolivian students in a Brazilian school from the intercultural perspective. Educar Mais, 4(1), 96–108. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.96-108.1697

Issue

Section

Articles