Physical experiments in the mathematics class: reflections about an Atelie of Mathematics Studio in fundamental teaching
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.57-75.1661Keywords:
Atelie of Mathematics, Physical experiments, Interdisciplinarity.Abstract
This paper emerges as a theoretical and reflective product of a research done for a Master's dissertation in Mathematics Teaching, which consisted of the development of theoretical and experimental activities of interdisciplinary character, based on theoretical and methodological structuring followed by experimentation in mathematics classes in a class in the final years of elementary school. These activities had the purpose of observing the evolution of the learning of the students of a class of ninth grade of a municipal school, located in the city of Canoas in the state of Rio Grande do Sul. The aim of this article is to produce and present reflections on the elaboration of mathematical concepts built in the classroom during physical experiments, mediated by the teacher's action. The study is structured from the qualitative methodological perspective, more specifically with the characteristics of an action research, where the analyzes and reflections focus on the performance of activities to the analysis of data obtained in the research. As a contribution of the study is presented the teaching proposal organized in the form of a mathematics studio, which is a space for dialogue and construction of mathematical ideas.Downloads
References
ALMEIDA, A. C. Trabalhando matemática financeira em uma sala de aula do ensino médio da escola pública. 2004. Dissertação de Mestrado em Educação. Campinas. SP. 2004.
BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. Pesquisa qualitativa em educação matemática. Autêntica Editora, 2004.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC, CONSED, UNDIME. 2018. Disponível em:
<http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 01/04/2019.
CAMPOS, L. A. Ateliê de matemática: um espaço para diálogo e aprendizagem de matemática no ensino fundamental. 2019. Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2019.
CASTRO, A. D. Piaget e a Didática. São Paulo: Saraiva. 1974.
D’ AMBRÓSIO, B. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Ano II. N2. Brasília. 1989.
D’AMBRÓSIO, U. Prefácio. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Orgs) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica. 2004.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Papirus editora. 1994.
DAVID, M. M. M. S.; LOPES, M. P. Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos. Zetetiké: Revista de Educação Matemática, v. 6, n. 9, p. 31-58. 1998.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados. 2006.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Imago Editora. 1976.
LIMA, B. B. Linguagem e pensamento em Piaget: conseqüências metodológicas para o ensino de línguas. Editora Vozes. 1976.
LOPES, J.; ANGOTTI, J.; MORETTI, M. T. Função afim e Conceitos Unificadores: o ensino de Matemática e Física numa Perspectiva Conceitual e Unificadora.In: IV ENPEC (Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências). 2003.
PIAGET, J. Para onde vai a educação? Tradução: BRAGA, I. J. Olympio. 2011.
PIETROCOLA, M. A matemática como estruturante do conhecimento físico. Caderno brasileiro de ensino de física, v. 19, n. 1, p. 93-114. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.