Physical experiments in the mathematics class: reflections about an Atelie of Mathematics Studio in fundamental teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.57-75.1661

Keywords:

Atelie of Mathematics, Physical experiments, Interdisciplinarity.

Abstract

This paper emerges as a theoretical and reflective product of a research done for a Master's dissertation in Mathematics Teaching, which consisted of the development of theoretical and experimental activities of interdisciplinary character, based on theoretical and methodological structuring followed by experimentation in mathematics classes in a class in the final years of elementary school. These activities had the purpose of observing the evolution of the learning of the students of a class of ninth grade of a municipal school, located in the city of Canoas in the state of Rio Grande do Sul. The aim of this article is to produce and present reflections on the elaboration of mathematical concepts built in the classroom during physical experiments, mediated by the teacher's action. The study is structured from the qualitative methodological perspective, more specifically with the characteristics of an action research, where the analyzes and reflections focus on the performance of activities to the analysis of data obtained in the research. As a contribution of the study is presented the teaching proposal organized in the form of a mathematics studio, which is a space for dialogue and construction of mathematical ideas.

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Author Biographies

Rodrigo Sychocki da Silva, UFRGS

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor Adjunto do DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFRGS, com atuação em disciplinas do DMPA. É professor/orientador credenciado ao Pós-Graduação em Ensino de Matemática (Profissional (conceito CAPES 5 (2016)) e Acadêmico (conceito CAPES 3 (2016))). Membro da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática) diretoria do Rio Grande do Sul na gestão 2018 - 2021 na função de conselheiro editorial da Revista Educação Matemática em Revista - RS. Foi professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016) com atuação em cursos de nível básico e superior. As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologia informática no ensino e aprendizagem da matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática.

Leandro de Andrades Campos

Licenciado em Matemática (UFRGS) e Mestre em Ensino de Matemática (UFRGS, 2019).

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Published

2019-12-28

How to Cite

Silva, R. S. da, & Campos, L. de A. (2019). Physical experiments in the mathematics class: reflections about an Atelie of Mathematics Studio in fundamental teaching. Educar Mais, 4(1), 57–75. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.57-75.1661

Issue

Section

Articles