Pedagogical practices study in the EJA in the EEEF Rivadávia Corrêa, Sant’Ana do Livramento/RS
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.22-39.1588Keywords:
Dropped out school, EJA, Pedagogical practice, Critical pedagogy.Abstract
This study is the investigation and the report result of the intervention project, the fight against school drop out from the EJA - Youth and Adult Education was our motivation, it was conducted in the EEEF Rivadávia Corrêa, Sant’Ana do Livramento/RS. The methodological path was based on a diagnostic investigation and an intervention project, in which EJA educators attended, this one aiming at the reflection of teaching specific pedagogical practices for this modality. The theoretical perspective draws on Freire's critical pedagogy, focused on popular education, and on sociocultural issues that directly influence the students' performance. The result predicts that the fight against the high dropout rates goes through a transformation process of the teaching and learning practices, that perceive, in the learners, peculiarities of a rich trajectory already lived. Only thus, the EJA schools will fulfill, not only the formative role, but also a transformative and libertarian education.Downloads
References
BEISIEGEL, Celso Rui. Paulo Freire. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
BELLO, José Luiz de Paiva. Movimento Brasileiro de Alfabetização - MOBRAL. História da Educação no Brasil. Período do Regime Militar. Pedagogia em Foco, Vitória,1993. Disponível em: <http://www.pedagogiaemfoco.pro.br/heb10a.htm>. Acesso em: 12 de abril de 2014.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia Estatística (IBGE). Censo 2010.
BRASIL. MEC. Educação Para Jovens e Adultos – Ensino Fundamental. Proposta Curricular, 10 Segmento
BRASIL. MEC. Resolução n04, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. D.O.U. 14/7/2000, seção I, p.824.
BRASIL. MEC. CURY, Roberto Kalil. Relator do Parecer CNE/CEB 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos.
CAGGIANI, Ivo. Monografia de Sant’Ana do Livramento. Sant’Ana do Livramento/RS: Edigraf, 1990.
CAGGIANI, Ivo. Coleção Cadernos de Sant’Ana. Sant’Ana do Livramento/RS: Edigraf, 1995. Caderno nº1.
CENPEC – Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária. Aceleração de estudos: enfrentando a evasão no ensino noturno.
São Paulo: Summus, 2001.
CORRÊA, Arlindo Lopes. Educação de massa e ação comunitária. Rio de Janeiro: AGGS/Mobral, 1979. 472p.
ESTEBAN, Maria Teresa. A avaliação no cotidiano escolar. 2ªed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia – Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Política e educação. 5ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. 10ª ed. São Paulo: Olho D’água, 1993.
FREIRE, Ana Maria Araújo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979ª
FREIRE, Ana Maria Araujo & SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 3ªed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (Org.). Autonomia da escola: princípios e propostas. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
GRAMSCI, Antonio. Um texto de Gramsci, publicado no Jornal L’Ordine Nuovo (ano I, n.3, 20 dez 1919). Org. por Valentino Gerratana e Antonio A. Santucci. Turim: Einaudi, 1987, p. 361-2.
LIRA, Alexandre Tavares do Nascimento. Reflexões sobre a legislação durante a ditadura militar. Artigo publicado na edição nº36 de junho de 2009. Disponível em http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/matérias/anteriores/edição36/materia01 Acessado em 3/01/2014.
MARIN, A. J. Educação Continuada: Introdução a uma análise de termos e concepções. Cadernos CEDES n. 36, Papirus, 1995.
MELLO, Paulo Eduardo Dias de. Um novo olhar sobre a produção didática da EJA: as produções do meio escolar. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/246/211 Acessado em 15/10/14.
MOREIRA, Antônio Flavio B. Currículo e controle social. In: Teoria e Educação n05. Porto Alegre: Pannonica, 1992.
NÓVOA, António. Os professores na Virada do Milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Artigo na Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v.25, no 1, p.11-20, jan/jun.1999.
NÓVOA, António. Professor se forma na escola. Entrevista à Revista Nova Escola, edição 142, maio 2001.
NÓVOA, António. Professores – imagens de um futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
RIBEIRO, Vera Maria Massagão (Coord.). Educação para Jovens e Adultos – Ensino Fundamental. Proposta Curricular – 1º Segmento. 3ª Ed. São Paulo/Brasília: MEC, 2001.
RODRIGUES, Rosane & COUTINHO, Eduardo. Desatando e atando nós: uma técnica para grupos. Rev. Bras. de Psicodrama (online). 2009. vol.17, nº2.
RIBEIRO, W e ROCHA, J.M. Livramento: uma cidade com turismo sem turistas. In.: Anais do VII Seminário de Pesquisa em Turismo do Mercosul. Turismo e Paisagem: uma relação complexa. Mestrado em Turismo, UCS, 2012. Disponível: https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/livramento_uma_cidade.pdf.
SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: EDUSP, 2005.
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1983.
VIEIRA, David Gueiros. Método Freire ou Método Laubach? Mídia Sem Máscara.
Disponível em: www.midiasemmascara.org/artigos/educacao/12993-metodo-paulo-freire-ou-metodo-laubach.html. Acessado em 11/11/13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.