Ethnic and racial differences in the school curriculum: intercultural critic and decolonial analyses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.109-119.1698

Keywords:

Curriculum, Critical interculturality, Decoloniality.

Abstract

This paper aims to analyze how ethnic and racial relations have been approached in schools evaluated with low Basic Education Development Index (IDEB). It is grounded on both the critical interculturality approach and the decolonial perspective, theoretical fields that have questioned the processes of hierarchization and subalternization based on the racialization of human beings. Data were obtained from interviews with teachers working in basic education schools with low IDEB in the state of Mato Grosso do Sul. Results have shown that all the teachers acknowledge the existence of racism, the need to overcome it, and the importance of discussing ethnic and racial relations in the curriculum; hence, their reflections have evidenced intercultural critical and decolonial potency.

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Author Biographies

Maria Ivone da Silva, Faculdade de Costa Rica - MS.

Possui graduação em História pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Jales (1989), graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1994) , especialização em Gestão em Recursos Humanos pela Faculdade de Educação de Costa Rica (2011) e mestrado (2007) e doutorado (2018) em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco ) . Atualmente é Professora da Faculdade de Costa Rica. Atua principalmente nos seguintes temas: Currículo, Educação, Formação do Educador, Diversidade Cultural.

Ruth Pavan, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

É Mestre e Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Pós-Doutorado pela UMINHO. Atualmente é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Bolsista Produtividade CNPq.

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Published

2019-12-28

How to Cite

Silva, M. I. da, & Pavan, R. (2019). Ethnic and racial differences in the school curriculum: intercultural critic and decolonial analyses. Educar Mais, 4(1), 109–119. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.109-119.1698

Issue

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Articles