The National Curriculum Parameters (PCN) and the Common National Curriculum Base (BNCC):
Reflections
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3273Keywords:
National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base, Teacher trainingAbstract
Brazil has experienced, in the last 20 years, pedagogical proposals that involved, from the PCN (BRASIL, 1997) to the BNCC (BRASIL, 2017). Thus, the aim is to analyze the changes and contributions in the teaching and learning processes that occurred during this period. This is a qualitative, exploratory and descriptive research, through content analysis. To obtain the data, an electronic questionnaire was applied following the Likert scale model. The responses of 10 teachers from three municipal schools in Fortaleza-Ceará were analyzed. The analyzes show that the teachers know the PCN (BRASIL, 1997) of Mathematics and emphasize that the document contributed to their pedagogical practice. About the BNCC (BRASIL, 2017), the teachers report that they learned about the document during continuing education and use it in the preparation of the lesson plan. It is concluded that the PCN (BRASIL, 1997), as a guiding document, played an important role during the last two decades, in curricular orientation. The BNCC (BRASIL, 2017), as a normative document, needs to be better worked on/to improve teaching practice.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.