LaTeX as a potential inclusion tool for blind people

a systematic literature review

Authors

  • Pércoles Tiago Napivoski Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS - Brasil
  • Regina Barwaldt Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS - Brasil
  • Gisele Moraes Simas Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.150-159.3636

Keywords:

LaTeX, blind people, education, assistive technology, screen reading software

Abstract

The LaTeX language, when combined with personal computers and screen reading software, emerges as a tool for enhancing inclusion and accessibility for blind people. Its potential is particularly remarkable in the areas of Mathematics and Sciences, which complex equations and notations can impede the comprehension of needed information for the educational and professional development of these individuals. Despite LaTeX being widely recommended for the production of scientific papers, its potential for promoting accessibility still remains underexplored. The present study has the objective of doing a systematic literature review, aiming to investigate the transformative potential of using LaTeX in conjunction with screen reading software. Our analysis encompassed nine databases (ACM, BOLEMA, CAPES, IEEE Xplore, IENCI, RELATEC, RENOTE, SBC and SciELO) and considered publications from the past five years (2018–2023). The results emphasize the benefits of this language, motivating its use, especially in higher education.

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Author Biographies

Pércoles Tiago Napivoski, Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS - Brasil

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande (2022). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/3761898003571703

Regina Barwaldt, Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS - Brasil

Doutora em Informática na Educação e Mestre em Ciência da Computação, ambos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, graduada em Análise de Sistemas pela Universidade Católica de Pelotas. Atualmente é Docente Adjunta no Centro de Ciências Computacionais (C3) da Universidade Federal do Rio Grande. Docente permanente no Programa de Pós-graduação em Engenharia da Computação/PPGComp/FURG e docente permanente no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências/PPGEC/ FURG, onde exerceu Cargo de Coordenadora. Avaliadora Institucional e de Cursos pelo Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) do INEP/MEC, desde 2011. Possui experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Informática na Educação, atua nas temáticas, como: Engenharia Educacional, Tecnologia Assistiva, Interface Humano Computador e Inteligência Artificial na Educação.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/2017770059745262

Gisele Moraes Simas, Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS - Brasil

Atualmente é professora do Centro de Ciências Computacionais - C3 da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É doutora em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel); mestre em Modelagem Computacional pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG); e graduada em Engenharia de Computação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atua principalmente nos seguintes temas: Bioinformática, Aprendizagem de Máquina, Redes Neurais Profundas e Robótica.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/3122595355314053

Published

2024-03-08

How to Cite

NAPIVOSKI, P. T.; BARWALDT, R.; SIMAS, G. M. LaTeX as a potential inclusion tool for blind people: a systematic literature review. Revista Thema, Pelotas, v. 23, n. 1, p. 150–159, 2024. DOI: 10.15536/thema.V23.2024.150-159.3636. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3636. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Exatas e da Terra

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