Building Technician professional appreciation in changing times
what history can teach us
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.353-372.3249Keywords:
Professional education, Federal Network, Federal Council of Industrial Technicians, Technical Course in Building, IFSulAbstract
The changes that are taking place in the world of work impact some professional careers in civil construction. In the political field, the creation of the Federal Council of Industrial Technicians (CFT) in 2018, gave full autonomy to mid-level technical careers. Disruptive technologies that are incorporated into the current scenario can modify established professional roles, as well as reconfigure training curricula and courses. The change in Institutionality experienced by the Federal Network, 2008, raises a discussion on the following directions. Considering this changing context, this paper aimed to evaluate the role of the educational institution in valuing High School technical careers, focusing on the Building Technician degree. As part of a master's thesis, which presents the background history of the Building Technician degree offered at the IFSul Campus Pelotas, searching to find evidence of implemented actions for promoting appreciation of the technical career among the period current students. The documental evidence found supports possible lines of action for the school (key points) given the changes pointed out, intending to propose the construction of an appreciation discourse and greater autonomy of the technical professional in Buildings. The key points presented in this paper, according to empirical evidence, encompass the political field, the retrieval of “pride for the art of building” and the Institutional role of the professional field. Considering the technological field, professors and students' technical updating, as for the Institutional field, the formation of partnerships with companies and Institutions, particularly with the CFT.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.