Pandemic experiences

remote teaching, education and subjectivity in times of coronavirus.

Authors

  • Hiata Anderson Silva do Nascimento Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Teacher Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Teacher Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Teacher Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.886-902.2181

Abstract

The paper proposes a reflection on the new coronavirus pandemic and remote education, based on the perceptions of a group of participants in an online extension course, held on June 22, 2020, whose theme was “Remote Teaching discourse in pandemic times”. On the occasion, the adoption of new forms of operationalization of the teaching process advocated by public managers in alliance with sectors of the private educational segment was discussed. The live revolved around the structural and symbolic conditions that have presided over a series of measures aimed at redesigning the staff of public universities in pandemic times, highlighting the ethical and political challenges posed to social groups committed to strengthening of public education. The speeches of the participants were analyzed based on the Textual Discursive Analysis and reveal the insecurities and fears caused not only by the pandemic, but in a special way, by the new instruments of work management put into practice from the pandemic conditions, as well such as the desire to mobilize actions to resist ongoing processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hiata Anderson Silva do Nascimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996), especialização em Gênero e Sexualidade pelo Instituto de Medicina Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Uerj (2011) e mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Atualmente cursa o doutorado em Educação em Ciências e Saúde, no Programa de Pós-graduação Educação em Ciências e Saúde - PPGECS - NUTES/UFRJ e é professor no Instituto Federal do Espírito Santo, campus de Barra de São Francisco/ES. Possui interesses nas seguintes áreas temáticas: Teoria Sociológica Clássica (Durkheim, Weber e Marx); Ética; Religiões e Política na contemporaneidade; Gênero e Sexualidade, Teoria Decolonial e Ensino de Ciências, bem como na interface entre as Ciências Sociais e Saúde.

Teacher, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Licenciatura Plena e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Fluminense (UFF). É especialista em Ensino de Ciências e Biologia pelo CESPEB (Curso de Saberes e Práticas na Educação Básica), da UFRJ. Atualmente é professora de Biologia do Colégio Criar, e é mestranda do programa de pós-graduação do NUTES (Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde)/ UFRJ. Atua na formação de educadores populares e na alfabetização ecológica na ONG Água Doce Serviços Populares em Suruí, Magé.

Teacher, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Matemática (2001) e Física (2009), ambas, pela Universidade Federal do Espirito Santo. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto

Teacher, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Bruno Andrade Pinto Monteiro – Doutor em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (NUTES/UFRJ) com estágio doutoral sanduíche na Universidade de Aveiro (Ua/PT). Mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde (NUTES/ UFRJ). Licenciado em Química (UFRJ) e em Física (UNIS). Técnico em Química. Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/Macaé). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ). Professor do Mestrado Profissional em Ensino de Química (PEQUI/UFRJ). Líder do Grupo de Pesquisa em Linguagens no Ensino de Ciências (LINEC-UFRJ/Macaé). Colaborador do Coletivo de Pesquisa em Cinema Ambiental (CUCA-NUPEM/ UFRJ). Colaborador do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur (GEASUR/UNIRIO). Colaborador do Laboratório de Linguagens e Mediações (LLM NUTES/UFRJ). Membro do Núcleo de estudos Afro-brasileiro e Indígena da cidade universitária de Macaé (NEABI). Pesquisas no campo da Educação e Divulgação em Ciências, com ênfase nas temáticas de formação de professores, decolonialidade, direitos humanos, interculturalidade, educação ambiental, educação emancipatória, mídias, espaços escolares, não escolares e virtuais de educação.

Published

2022-10-24

How to Cite

NASCIMENTO, H. A. S. do; CASTRO, D. J. F. de A.; DUTRA, D. S. de A.; MONTEIRO, B. A. P. Pandemic experiences: remote teaching, education and subjectivity in times of coronavirus. Revista Thema, Pelotas, v. 21, n. 3, p. 886–902, 2022. DOI: 10.15536/thema.V21.2022.886-902.2181. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2181. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)