The evolution of physics education in Cariri Cearense
a focus on continuity and gender diversity
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.475-487.3775Keywords:
Physics, URCA Cariri, gender diversity in physics, professional practiceAbstract
Considering the scarcity of professionals with specific training in the field of science/physics in the Cariri region of Ceará, in 2007 the Department of Physics of the Regional University of Cariri (URCA) implemented the Bachelor’s in Physics Education Program. This program aimed at educating individuals with specific knowledge and pedagogical skills. In 2011, URCA graduated its first class of qualified professionals poised to make a significant contribution to the region, both in primary and higher education. This qualitative-quantitative research was conducted through an interview with three open-ended questions administered to 76 graduates and a documentary analysis aimed at mapping the program's graduates, highlighting their educational journeys and career choices. The objective was to inquire about the trajectories of the graduates and the local demand for professionals in the field. Have they followed the qualification path, entering postgraduate programs? How was the presence of women in the course? Is there gender parity in the number of graduates? As a result, it was found that 70% of the graduates from the URCA Bachelor's in Physics Education Program went on to work in primary education, while 6.9% chose to pursue careers in higher education. Regarding the continued education of these graduates, 78.2% of them successfully enrolled in postgraduate programs. Among them, 11.9% have already completed their doctoral degrees, and 4% have undertaken post-doctoral internships in the field. It was also observed that 38.6% of the graduates are female, indicating that, although gender diversity among program alumni is increasing, the majority of graduates are still male, reflecting a national trend in the fields of Science and Technology.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.