Guidelines for Community Outreach Programs in Brazilian Higher Education

a reflection from the context of Latin America

Authors

  • Ronaldo César Darós Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Giovanna Pezarico Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Marlize Rubin-Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3627

Keywords:

University, Community outreach programs, Decolonial

Abstract

The purpose of this essay is to reflect on the history of Higher Education in Latin America and identify its relevance to the Guidelines for Extension in Brazilian Higher Education. The primary responsibility of universities is to produce and disseminate knowledge, and their structures are shaped by modern, eurocentric rationality. During the colonial period, this rationality was established in Latin America, resulting in the development of practices and epistemes that led to modernity and colonization on the continent. Although the Brazilian constitution requires teaching, research, and extension to be inseparable, there was no clear definition of how the dimension of university extension should be carried out until recently. Against the backdrop of university structures that have been influenced by modernity and colonization, and have experienced crises in public higher education in recent decades, the National Education Council established the Guidelines for Community Outreach Programs in Higher Education in 2018. The guidelines provide opportunities to move beyond the dependence on models that Brazilian universities have relied on since their inception. The purpose of this essay is to reflect on the history of Higher Education in Latin America and its relevance to the Guidelines for Extension in Brazilian Higher Education. The primary responsibility of universities is to produce and disseminate knowledge, and their structures are influenced by modern, eurocentric rationality. During the colonial period, this rationality was established in Latin America, resulting in the development of practices and epistemes that led to modernity and colonization on the continent. Although the Brazilian constitution requires teaching, research, and extension to be inseparable, there was no clear definition of how the dimension of university extension should be carried out until recently. Brazilian universities have relied on models since their inception that have been influenced by modernity and colonization, and have experienced crises in public higher education in recent decades. Against this backdrop, the National Education Council established the Guidelines for Community Outreach Programs in Higher Education in 2018. These guidelines provide opportunities to move beyond the dependence on models that have been relied on for so long in Brazilian universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronaldo César Darós, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Possui graduação em Pedagogia Multimeios e Informática Educativa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006) e mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2010). Tem experiência nas áreas de Administração Pública, Educação, Assistência Social e Assistência Estudantil, atuando principalmente nos seguintes temas: cidadania, educação, ensino superior, inclusão digital, software livre e política de assistência social. Atualmente exerce suas atividades profissionais como pedagogo no Campus Laranjeiras do Sul da Universidade Federal da Fronteira Sul. Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, na linha de pesquisa Educação e Desenvolvimento.

Giovanna Pezarico, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Possui graduação em graduação em Administração pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) (2004) e Direito pela Faculdade Mater Dei (2005). É Doutora em Tecnologia - Programa de Pós-Graduação em Tecnologia - PPGTE/UTFPR - Linha de pesquisa Tecnologia e Trabalho. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração da UTFPR - Campus Curitiba e docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional - UTFPR-Campus Pato Branco. Realiza pesquisas nas áreas de Administração, Tecnologia, Educação e Desenvolvimento, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia e sociedade, educação e tecnologia; trabalho e tecnologia.

Marlize Rubin-Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professora Titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR). Coordenadora do Grupo de Estudos sobre Universidade. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - RS (2000). Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria - RS (1990). A partir da perspectiva decolonial os principais interesses de investigação estão no campo da Educação Superior como lugar epistêmico, com foco em temas como: produção de conhecimentos, interdisciplinaridade, internacionalização e interculturalidade.

Published

2025-09-30

How to Cite

DARÓS, R. C.; PEZARICO, G.; RUBIN-OLIVEIRA, M. Guidelines for Community Outreach Programs in Brazilian Higher Education: a reflection from the context of Latin America. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–17, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3627. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3627. Acesso em: 23 nov. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.