Design Thinking in the educational context
state of knowledge from the perspective of inclusion and accessibility of educational resources
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.390-404.3484Keywords:
Design Thinking, Accessibility, Educational resources, Inclusion, State of KnowledgeAbstract
The perspective of inclusive education, supported by legal provisions, ensures that all students, regardless of any condition, must be welcomed and enrolled in regular educational institutions, which must adapt to meet their specific educational needs. Therefore, educational resource accessibility becomes a fundamental aspect of teaching and learning processes. To meet this demand, the Design Thinking (DT) approach emerges as a possible perspective to support the development of educational resources that enable inclusion. Thus, this study comprises a qualitative approach and exploratory nature, aiming to review the state of knowledge to map scientific productions on the Design Thinking approach within contexts of accessibility and inclusion. Five guiding questions supported and guided the construction of updated discussions on this topic. The results showed that Design Thinking presents itself as an emerging proposition to be explored and researched from the point of view of the accessibility of inclusive educational resources.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.