Formulating meanings in science classes

an analysis of text productions of elementary school students

Authors

  • Françoária Corrêa dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ, Nilópolis/RJ - Brasil
  • Eline Deccache-Maia Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ, Nilópolis/RJ - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.642-661.3192

Keywords:

Science Teaching, discourse analysis, elementary education

Abstract

This paper is part of a qualitative research in which aims to analyze the meanings in text productions of students from the first segment of Elementary School. In the study, reading is understood as a place of meaning production as well as writing in an authorship perspective, seen as the subject's position in relation to society about the socio-scientific issues implicated in their daily lives. The theoretical-methodological is based on French Discourse Analysis, more specifically, the studies on language developed by Eni Orlandi in Brazil. The research comprises activities developed with fourth and fifth grade students from a public school. Several themes were involved the discussions, such as changes on the landscape and excess of consumption habits that lead to electronic waste. Based on the discussions, the students' productions were studied though an analytical tool developed by the researcher Eni Orlandi, following three stages: constitution, description and interpretation of the discursive corpus. Some interpretation gestures were highlighted, such as the forms of repetition, the student's discursive memory, the interdiscourse and the displacements of meanings. The conclusion shows that most students used historical repetition, giving place to the constitution of authorship.

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Author Biographies

Françoária Corrêa dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ, Nilópolis/RJ - Brasil

Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2003). Pós-graduação: Especialização em leitura e produção de textos pela Universidade Federal Fluminense - UFF. Cursando Mestrado Profissional em Ensino de Ciências - PROPEC Atualmente é professor - Secretaria Municipal de Educação do Município de Duque de Caxias. Professor regente de língua portuguesa da Secretaria de Estado do Rio de Janeiro.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/1031547339885917

Eline Deccache-Maia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ, Nilópolis/RJ - Brasil

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Sociologia e Antropologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e doutorado em Antropologia Social pelo Museu Nacional - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Concluiu o Pós-doutorado pela FIOCRUZ-Ba, atuando como pesquisadora no projeto de popularização de ciência: Ciência na Estrada: educação e cidadania, exercendo o papel de vice-coordenadora do mesmo. Acumulou experiência na área de Antropologia, com ênfase em Antropologia Urbana, principalmente nos seguintes temas: juventude, educação, esporte, saúde, políticas públicas e popularização de ciências e Ensino de Ciências. É professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro vinculada ao Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências (PROPEC) e é líder do Grupo de Pesquisa Ciência, (Arte), Tecnologia e Sociedade - C(A)TS.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/2302862847244271

Published

2023-10-09

How to Cite

SANTOS, F. C. dos; DECCACHE-MAIA, E. Formulating meanings in science classes: an analysis of text productions of elementary school students. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 642–661, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.642-661.3192. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3192. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

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