Accessible resources for teaching organic chemistry
application of embroidery techniques
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.234-253.3033Keywords:
Chemistry Teaching, visual impairment, accessible teaching resource, free embroideryAbstract
This paper aimed to present four accessible resources for people with visual impairment (VI) designed for teaching alkane nomenclature. Firstly, a pilot was developed, consisting of a raw cotton fabric cut, measuring 20 x 25 cm. It contained the chemical structure of 3-ethyl-2-methylhexane, with nomenclature, molecular formula in Braille and in uppercase letters. Free embroidery was used to embroider the information with different ledges and textures. We tested the pilot with two students VI, one of them blind and the other one with low vision. Semi-structured interviews guided conversations about: organizing information, chemical structure, Braille and handwriting. The results were analyzed based on the students' evaluation and considering their suggestions, the four accessible resources of alkanes were built: octane, 3-ethyl-2-methylhexane, cyclohexane and 1-ethyl-2methylcyclopentane. We concluded that embroidery was efficient for developing accessible resources, due to its versatility in form edges, which helps to create mental images. And the resources have the potential to improve understanding of the subject.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.