The cell factory
an interdisciplinary experience between Biology and Administration
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.133-149.2934Keywords:
science teaching, technical education, playfulnessAbstract
The present work is defined as a case study with qualitative and descriptive information. It presents an interdisciplinary experience between the areas of knowledge of Biology and Administration (Marketing Methods and Techniques and Fundamentals of Administration), involving first-year students of the Technical Course in Administration – Integrated Modality to High School at the Instituto Federal Sul-rio-grandense, Lajeado/RS. The focus of the interdisciplinary activity was the analogy between the cell and its organelles and a factory and its departments. It consisted of the following stages: (a) Theoretical approaches; (b) Creative thinking; (c) Artistic construction and the relationship between cell and factory; (d) Food production strategy; (e) Culinary activity; (f) Organic picnic; and (g) Technical visit. In addition to reporting the experience, materials from the interdisciplinary project activities were also presented. Actions carried out in the classroom and those that followed were presented, highlighting the aspects associated with enhancing teaching, learning and the interaction that took place among students in a playful way. The interdisciplinary approach made the students participate more actively in classes covering the syllabus included in the proposal . Such classes were extended even after the activities were completed. At the same time, self-assessment boosted the autonomy and efficiency of the whole evaluation and learning processes and enhanced characteristics/elements that are essential for the growth and maturing of the student as a citizen. Results of the experience as a whole point to the development of important skills, such as greater autonomy and creativity on the part of the students, which has given them a broader view of their surroundings and classroom practices.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.