Scientific Initiation

Interlocutions between University and Basic School

Authors

  • Bruna Bertoglio Lorenzoni Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Tania Miskinis Salgado Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.2905

Keywords:

Scientific Research, Scientific Events, University, Society

Abstract

This paper analyses the Institutional Programs for Scientific Initiation Scholarships funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). It discusses the funding of grants from the same Program, managed by the Dean of Research (PROPESQ) of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) and the organization of two scientific events, the Scientific Initiation Hall (SIC) for undergraduate students and the UFRGS Youth Hall, which resembles a science fair, for students in basic education. These events are recognized by the academic and external community and provide opportunities for the exchange of ideas through the research carried out. The study, with a quantitative and qualitative approach, had theoretical support from authors such as Ana Maria Pessoa de Carvalho, Pedro Demo, Maria do Carmo Galiazzi, Julieta Calazans and Maria Nobre Damasceno to support the analysis, from the perspective of teaching through research and relevance of scientific initiation. It is concluded that UFRGS Youth Hall provides opportunities for the presentation of research carried out in schools, encourages the practice of research in the school environment and contributes to a closer dialogue between universities and schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Bertoglio Lorenzoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Cursando Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Químicas da Vida e Saúde, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS, sob a orientação da Profª Dra,Tania Denise Miskinis Salgado. Conclusão em 2022.
Mestre em Educação em Ciências, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS (2015), Especialização em Gestão Educacional pelo SENAC RS (2010) e Graduada em Pedagogia Orientação Educacional pela Faculdade Porto-Alegrense (2003).
Desde 2009, atuo como como Técnica em Assuntos Educacionais na Pró-Reitoria de Pesquisa/UFRGS. Inicialmente na Divisão de Difusão da Ciência com desenvolvidos de projetos voltados à temática de ensino e popularização da ciência, a partir da oferta de cotas de bolsas e da organização de eventos científicos que oportunizam a interlocução e a interação entre comunidade acadêmica e sociedade. Atualmente trabalho na Divisão de Iniciação Científica, desta mesma Pró-Reitoria, com o gerenciamento de bolsas de iniciação científica e organização do evento cientifico: Salão UFRGS Jovem.

Tania Miskinis Salgado , Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Possui Graduação em Engenharia Química (1980) e em Bacharelado em Química (1983), Mestrado em Engenharia de Minas, Metalúrgica e de Materiais (1986) e Doutorado em Ciências - área de concentração Física Experimental (1999), todos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é Professora Titular aposentada do Departamento de Físico-Química, atuando como Docente Convidada, Orientadora do PPG Química, do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde e do Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI) da UFRGS. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Físico-Química, Ensino de Química, Iniciação à Docência em Química e Química Nuclear e Radioquímica. Atualmente, é Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de Química do Instituto de Química da UFRGS e dedica-se principalmente aos seguintes temas: metodologias de ensino de química, interdisciplinaridade, formação de professores de ciências da natureza.

Published

2025-10-01

How to Cite

LORENZONI, B. B.; SALGADO , T. M. Scientific Initiation: Interlocutions between University and Basic School. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–20, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.2905. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2905. Acesso em: 8 oct. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas