Commodification and precariousness of teaching work in private higher education

Authors

  • Vânia Dalla Rosa Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó, Chapecó/SC - Brasil
  • Marilandi Maria Mascarello Vieira Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó, Chapecó/SC - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.212-230.2233

Keywords:

teaching profession, precariousness, private higher education

Abstract

This study addresses the commodification and precariousness of teaching work, aiming to identify how the process of precariousness and commodification of education offered by private higher education institutions has impacted teaching work. This is a mixed-approach research of the exploratory type, which was developed through bibliographic and documental research, based on data from the school census for higher education, available on the website of the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira, and articles published on Internet sites. Data have revealed the process of precarious working conditions for professors in private higher education institutions, especially in relation to the reduction in faculty positions, temporary contracts, expansion of the number of students enrolled, and greater control over teaching work, especially because of the increase in courses offered in the form of distance education and remote teaching, a requirement of social distancing imposed by the coronavirus pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vânia Dalla Rosa, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó, Chapecó/SC - Brasil

Graduada em Administração de Empresas pelo Centro Universitário Luterano de Palmas (2001), Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Tocantins (2010), Especialista em Docência do Ensino Superior pelo Instituto Tocantinense de Pós Graduação - ITOP (2017) e Mestra em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2021). Carreira desenvolvida nas áreas de educação, administração e arquitetura. Atuou como bancária no HSBC, servidora pública na Secretaria da educação do Estado do Tocantins nos cargos de: Superintendente/Diretora de Obras, Assessora, Arquiteta e professora Bolsista do Curso técnico de Edificações do Colégio Estadual Raquel de Queiroz. Atualmente atua como arquiteta autônoma e como técnica administrativa na Universidade Comunitária da Região de Chapecó.

Marilandi Maria Mascarello Vieira, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó, Chapecó/SC - Brasil

Possui Graduação em Estudos Sociais pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1983), Graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1984), Graduação em História pela Fundação Educacional do Oeste Catarinense (1987), Curso de Especialização em Supervisão Escolar (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (1999), Graduação em Direito pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2007), Curso de Especialização em Direito Processual Civil pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2009), Mestrado em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e doutorado em Educação nas Ciências (2017) pela UNIJUI. É professora aposentada do Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS - Câmpus Sertão e atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na Unochapecó. É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis). É líder do grupo de pesquisa "Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas" e atua nos seguintes temas: formação de professores - políticas educacionais - currículo.

Published

2023-05-03

How to Cite

ROSA, V. D.; VIEIRA, M. M. M. Commodification and precariousness of teaching work in private higher education. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 1, p. 212–230, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.212-230.2233. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2233. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas