O PIBID-Química sob o olhar do professor supervisor

um estudo de caso

Authors

  • Marcia Narcizo Borges Universidade Federal Fluminense
  • Eluzir Pedrazzi Chacon Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V19.2021.279-294.2015

Abstract

The Teaching Initiation Scholarship Program aims to involve graduates in the school reality under the supervision of Basic School teachers, producing knowledge and methodological alternatives centered on a dynamic and meaningful teaching-learning. The work aims to evaluate the vision of the candidate for supervisor about his intention to work at PIBID-Química by analyzing his letter of intent, through the Discursive Textual Analysis methodology and also, to observe if his participation brought any contribution to his teacher training and to the school community, through the analysis of the answers given to an evaluative questionnaire. Eight letters of intent were analyzed that demonstrate beliefs that past professional experience is the most important factor for acting as a supervising professor and that do not present concrete proposals on how to act in the construction of ethical and methodological values. The evaluative questionnaires were answered by 7 supervisors who showed the importance of the Program in their teacher training and in the school community, through the development of differentiated activities that provided dynamism in the teaching-learning of Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Narcizo Borges, Universidade Federal Fluminense

Professora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e da Natureza (PPECN) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Atua na área de formação de professores de Ciências em espaços formais e não formais de ensino de Química. Também é graduanda do curso de bacharelado em História na UFF.

Eluzir Pedrazzi Chacon, Universidade Federal Fluminense

Professora Titular Aposentada da Universidade Federal Fluminense, tendo exercido suas atividades didático-pedagógicas no Departamento de Química Inorgânica, na Pós-graduação em Ensino de Ciências da Natureza (PPECN) e no Centro de Divulgação de Ciências da UFF - Casa da Descoberta. Tem experiência na área de Educação, realizando projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão nas áreas de Ensino de Ciências, Formação Continuada de Professores de Ciências, Divulgação Científica e Produção de Recursos Educacionais.

Published

2021-07-20

How to Cite

BORGES, M. N.; CHACON, E. P. O PIBID-Química sob o olhar do professor supervisor: um estudo de caso. Revista Thema, Pelotas, v. 19, n. 2, p. 279–294, 2021. DOI: 10.15536/thema.V19.2021.279-294.2015. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2015. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)