The challenges of Early Childhood Education in the face of the pandemic crisis

from the right to education to respect for the specificities of babies and children

Authors

  • Danielle Bonamin Flores Secretaria Municipal da Educação de Curitiba – SME, Curitiba/PR – Brasil
  • Marcos Gervânio de Azevedo Melo Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA, Santarém/PA - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.500-511.2004

Keywords:

Child education, right to education, COVID-19 pandemic

Abstract

This study aims to discuss the social impacts of the pandemic against COVID-19 early childhood education, based on the specificities of the curriculum for babies and young children. For this, it exposes how the norms that support this educational stage articulate the right to education in a pandemic scenario, how they dialogue with the social and political functions of the first stage of basic education, supported by discussions about the inseparability between care and education. Although educational legislation highlights the specificities of childhood and the need to adapt roles and functions in defense of babies and children, understood as citizens with rights, this study proposes to reflect on how this is revealed on the national scene from the analysis of the proposition of the regulations for this educational stage and the observance of how the needs of babies and children have been considered in the face of actions to face the pandemic crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Bonamin Flores, Secretaria Municipal da Educação de Curitiba – SME, Curitiba/PR – Brasil

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2000), especialista em Práticas Pedagógicas na Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Positivo (2006), especialista em Literatura Infantil e Contação de Histórias pela FAMPER/ FATUM Educacional (2018), mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2012). Desenvolveu pesquisas sobre formação continuada de profissionais da Educação Infantil sob orientação da Prof. Dra. Catarina Moro e sobre o desenvolvimento da linguagem sob orientação da Prof. Dra. Maria Augusta Bolsanello. Atua como pedagoga na Secretaria Municipal da Educação da Prefeitura Municipal de Curitiba e na formação continuada de professores das redes pública e privadas de diversas regiões brasileiras. Autora de materiais didáticos para a Educação Infantil, séries iniciais de formação de profissionais para a Educação Infantil.

Marcos Gervânio de Azevedo Melo, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA, Santarém/PA - Brasil

Graduado em Licenciatura Plena em Física pela UFPA (1997), Pós-Graduado em Ensino de Ciencias pela UFPA (2004), Mestrado em Ensino de Ciências Exatas pela UNIVATES-RS (2011) e Doutorado em Ensino de Ciências e Tecnologia pela UTFPR (2019). Foi professor da Secretaria de Estado de Educação do Pará de 1997 até 2013 atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Física, utilização de jogos educativos no ensino-aprendizagem de Física. Atualmente, é Professor de Física do ICED/UFOPA - Universidade Federal do Oeste do Pará, atuando no Clube de Ciências da UFOPA(CCiUFOPA), vinculado ao Centro Pedagógico e Apoio ao Desenvolvimento Científico - CPADC/ICED. Realiza estudos sobre Alfabetização Científica e Tecnológica no contexto do enfoque CTS.

Published

2023-08-29

How to Cite

FLORES, D. B.; MELO, M. G. de A. The challenges of Early Childhood Education in the face of the pandemic crisis: from the right to education to respect for the specificities of babies and children. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 500–511, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.500-511.2004. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2004. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)