Use of Virtual Learning Objects as a Pedagogical Strategy in Teaching

an experience with students with intellectual disabilities

Authors

  • Simone Pereira dos Santos Professora de Atendimento Educacional Especializado, Prefeitura Municipal de Gravataí/RS, Gravataí/RS – Brasil.
  • Regina Barwaldt Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande/RS - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.1-11.1640

Keywords:

Technology, VLO, intellectual disability

Abstract

Considering the inclusion of students with intellectual disabilities in regular education in public schools in Gravataí, this article presents a reflection on the use of Virtual Learning Objects (VLO’s) as a Pedagogical Strategy in the learning development for students with intellectual disabilities regarding literacy, mathematics, and logical thinking. The theoretical foundation of this article is based on authors who address pedagogical practices and the contribution that technology provides for the students' learning process. The work proposal was to choose four Virtual Learning Objects, which contemplate the students' common needs, and the following VLEs were chosen: Participate 2, Ariê 2, Aiello, and finally the RIVED Farm. They are all available for free on the internet and can be installed on a computer and then used without internet. It was found that the technology resource alone was not enough when the VLOs were performed by the students, some of whom need the resource of concrete material.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Pereira dos Santos, Professora de Atendimento Educacional Especializado, Prefeitura Municipal de Gravataí/RS, Gravataí/RS – Brasil.

Possui graduação em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas (2008). Atualmente é professora da Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Pelotas. Tem experiência na área de Artes Visuais e Lingüistica, com ênfase em Linguagens Múltiplas na Infância.

Regina Barwaldt, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande/RS - Brasil

Doutora em Informática na Educação e Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, graduada em Análise de Sistemas pela Universidade Católica de Pelotas. Atualmente é Docente Adjunta no Centro de Ciências Computacionais (C3) da Universidade Federal do Rio Grande. Docente permanente no Programa de Pós-graduação em Engenharia da Computação/PPGComp e docente permanente no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências/PPGEC da FURG. Coordenadora dos Cursos dos Programas de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde/FURG. Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) do INEP/MEC. Possui experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Informática na Educação, atua nas temáticas, como: Engenharia Educacional, Tecnologia Assistiva, Interface Humano Computador e Inteligência Artificial na Educação.

Published

2023-03-13

How to Cite

SANTOS, S. P. dos; BARWALDT, R. Use of Virtual Learning Objects as a Pedagogical Strategy in Teaching: an experience with students with intellectual disabilities. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 1, p. 1–11, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.1-11.1640. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1640. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)