Development of software or applications for people with cerebral palsy and its implications for learning Natural Sciences and Mathematics

meta-analysis through a Systematic Literature Review

Authors

  • Dilson Ferreira Ribeiro Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS https://orcid.org/0000-0002-0777-9796
  • Isabel Cristina Machado de Lara Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3839

Keywords:

Teaching and learning in Science and Mathematics, Computer Technology, Cerebral Palsy

Abstract

This article presents a meta-analysis through a Systematic Literature Review on software or applications that benefit the learning process of people with cerebral palsy (CP) in the areas of Natural Sciences or Mathematics. It aims to investigate the implications in the development of Augmented, Virtual or Mixed Reality resources, designed to ease the difficulties imposed by disability. By combining 13 descriptors, 54 searches were carried out in 10 national and international databases. After this process, a thesis, eight dissertations and four articles constituted the corpus of analysis categorized through Discursive Textual Analysis. The development of the review shows that there are few productions involving this theme. The analysis found some benefits of these resources, minimizing the barriers imposed by disability. However, it brings up the need for application or software creators to understand the physical and cognitive conditions of people with CP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dilson Ferreira Ribeiro, Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas _ 1999 (UFPel), Especialização em Matemática pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande _ 2002 (FURG) e curso de Aperfeiçoamento em Pedagogia e Formação Social _ 2011 (FAE/UFPel). Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática _ 2013 (PPGE da UFPel). Doutorado (2020) e Pós-Doutorado (2023) em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).  Atualmente é professor de Educação Básica atuando nos níveis Fundamental e Médio, na rede municipal de ensino da cidade de Pelotas/RS, no Colégio Municipal Pelotense. 

Isabel Cristina Machado de Lara, Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e possui graduação em Matemática - Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993). Realizou seu Pós-Doutoramento no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011). Atualmente é professora da Escola Politécnica da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e professora permanente do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática e do Programa de Pós Graduação em Educação. 

Published

2025-09-29

How to Cite

RIBEIRO, D. F.; MACHADO DE LARA, I. C. Development of software or applications for people with cerebral palsy and its implications for learning Natural Sciences and Mathematics: meta-analysis through a Systematic Literature Review. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–23, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3839. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3839. Acesso em: 23 nov. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)