Active Methodologies in Object Oriented Programming Learning

Authors

  • Fábio Aiub Sperotto Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC
  • Claudio Cleverson de Lima Instituto Federal de Sergipe - IFSE

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3492

Keywords:

Active Methodology, Object Oriented Programming, Learning

Abstract

In the different levels of training in the area of Computing, introductory programming disciplines are present, including the object-oriented paradigm. In this paradigm, learning difficulties are observed when students are submitted to a more abstract reasoning, which can cause failure and dropout. On the other hand, active teaching-learning methodologies aim to provide new strategies to mitigate these difficulties. The aim of this study was to analyze how active methodologies can help in a better understanding of the object-oriented paradigm. The research was carried out in an exploratory way, in publications in the area, and through questionnaires applied in a discipline taught [omitted for review]. As a result, it was found that peer instruction strategies and learning based on problems and projects are considered positive in supporting object-oriented programming learning. These methodologies tend to be the most used according to related publications and through analyzes of [omitted for review] teaching practice, reducing learning difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Aiub Sperotto, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Possui graduação em Sistemas de Informação (Bacharel) pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Mestre em Modelagem Computacional pela Universidade Federal de Rio Grande (FURG). Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Licenciado em Ciência da Computação pelo Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul). Tem experiência na área de Ciência da Computação: desenvolvimento de sistemas para web, Engenharia de Software, gestão do conhecimento e sistemas multiagentes. Atualmente é professor (presencial/EaD) e pesquisador no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) nas áreas de Sistemas para Web, Banco de Dados, Sistemas Distribuídos e Sistemas Multiagentes. Professor de disciplinas em cursos Técnico, Superior e Pós-graduação. Orientador de Trabalhos de Conclusão de Curso e Mentor de Tecnologia em eventos de inovação.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/5891444821920038  
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7153-5630

Claudio Cleverson de Lima, Instituto Federal de Sergipe - IFSE

Professor de Informática no Instituto Federal de Sergipe, Pós-doutorando em Internet das Coisas na Ciência da Informação no PPGCI UFAL, Maceió. Professor Licenciado em Computação (2011) e Pedagogia (2021), doutor em Educação (UNISINOS, 2021) e doutor em Ciência e Tecnologia Web (Universidade Aberta/UTAD, Portugal, 2021). Mestre em Diversidade Cultural e Inclusão Social, ênfase em Linguagens e Tecnologias (FEEVALE, 2014), e Especialista em Mídias na Educação (UFPel, 2013). Professor pesquisador no Laboratório de Sistemas Inteligentes da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro/ UTAD, Vila Real, Portugal (2022 e 2023). Desenvolve pesquisas nas áreas de Sistemas Computacionais Inteligentes, Tecnologias Educacionais (EdTech) Gamificação, Mobile Learning e Internet das Coisas nas suas relações com os espaços de aprendizagem escolares e não-escolares contemporâneos.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/1572779834379796
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0762-9680

Published

2025-09-30

How to Cite

SPEROTTO, F. A.; DE LIMA, C. C. Active Methodologies in Object Oriented Programming Learning. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3492. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3492. Acesso em: 8 oct. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas