Contemporary education
biopsychosocial perspective of inclusion
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.612-625.3296Keywords:
Education paradigms, Inclusion, Biopsychosocial model, Alternance PedagogyAbstract
Dealing with inclusive education in today's society requires a reflection on the ruptures that this theme has been going through. Furthermore, based on what is constructive or not, considering teaching strategies or practices that address the desired quality inclusion for students with disabilities is essential. The purpose of this paper is guided by the following question: what are the challenges of inclusive education for postmodernity? The study emphasizes the relationship between postmodern thinking and the biopsychosocial model of inclusion by analyzing the current context, aiming at discussing the scenario of postmodernity, using it as an axis to understand the construction of diversity and its challenges regarding issues related to inclusive education. This is a literature review, which has a qualitative and theoretical nature, encompassing discussions focused on the paradigms of inclusive education and post-modern concepts in the field of education. As a result, we point out the potential of interdisciplinarity between different areas, which, associated with the differentiated instruction, considers a practice that values individualities, without omitting collective work.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.