Contemporary education

biopsychosocial perspective of inclusion

Authors

  • Karoline Santos Rodrigues Universidade Estadual de Goiás - UEG, Anápolis/GO - Brasil
  • Zenaide Dias Teixeira Universidade Estadual de Goiás – UEG, Luziânia/GO – Brasil
  • Ronaldo Rodrigues da Silva Universidade Estadual de Goiás - UEG, Luziânia/GO - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.612-625.3296

Keywords:

Education paradigms, Inclusion, Biopsychosocial model, Alternance Pedagogy

Abstract

Dealing with inclusive education in today's society requires a reflection on the ruptures that this theme has been going through. Furthermore, based on what is constructive or not, considering teaching strategies or practices that address the desired quality inclusion for students with disabilities is essential. The purpose of this paper is guided by the following question: what are the challenges of inclusive education for postmodernity? The study emphasizes the relationship between postmodern thinking and the biopsychosocial model of inclusion by analyzing the current context, aiming at discussing the scenario of postmodernity, using it as an axis to understand the construction of diversity and its challenges regarding issues related to inclusive education. This is a literature review, which has a qualitative and theoretical nature, encompassing discussions focused on the paradigms of inclusive education and post-modern concepts in the field of education. As a result, we point out the potential of interdisciplinarity between different areas, which, associated with the differentiated instruction, considers a practice that values individualities, without omitting collective work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karoline Santos Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás - UEG, Anápolis/GO - Brasil

Mestranda no programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT - UEG) e Bolsista da Fapeg. Especialista em Ensino de Humanidades e Linguagens (IFB) e em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS (UCB). Licenciatura em Pedagogia e bacharel em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda. Docente na Secretaria Municipal de Educação ? Anápolis-GO. Membro do Grupo de Pesquisa LECCE - Letramentos, Cultura, Conectividade e educação, grupo que pertence à Secretaria Municipal de Educação de Anápolis e à Universidade Estadual de Goiás. Na linha de pesquisa estuda linguagem e práticas sociais na perspectiva da Cultura Digital.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9114651185455496

Zenaide Dias Teixeira, Universidade Estadual de Goiás – UEG, Luziânia/GO – Brasil

Pós-Doutora pela Universidade de Brasília em Sociolinguística Educacional. Doutora em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB) e Mestre em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (Puc-Rio). Docente do Ensino Superior desde 2006 e da Universidade Estadual de Goiás (UEG) desde 2010. Atuou como coordenadora de pesquisa em 2015 (UEG/Câmpus Luziânia). Foi Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso de Pedagogia (UEG/Câmpus Luziânia) em 2015, 2017, 2018 e 2019.É membro do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Gestão e Cultura Regional/GEGC (CNPq); do Grupo de Pesquisa Laboratório Interdisciplinar em Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento; e membro da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN). É docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão, Educação e Tecnologias da UEG (Unidade Universitária de Luziânia).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/3273294642300214

Ronaldo Rodrigues da Silva, Universidade Estadual de Goiás - UEG, Luziânia/GO - Brasil

Doutor (Ph.D) em Educação - EDUCATION - Wisconsin International University United State of America - (EUA.2007). Mestre em Educação Física pela Universidade Católica de Brasília - DF (2003) Especialista em Administração Escolar pela Universo - Universidade Salgado Filho - Rio de Janeiro - 1997. Graduado em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Nossa Senhora de Lourdes - Bahia. Graduado em Educação Física pela Faculdade Dom Bosco de Educação Física (Universidade Católica de Brasília - DF) - Distrito Federal - 1979. Professor do curso de educação física em diversas universidades em Brasília, Universidade Católica de Brasília - DF, Universidade de Brasília - UNB cursos de pós-graduação (orientações), IESB-DF. Atualmente é professor colaborador do Curso de Mestrado em Educação na Unidade Luziânia - (GO) da Universidade Estadual de Goiás - (UEG) e Docente dos cursos graduação em Administração, Pedagogia e Docente e dos cursos de pós graduação em Educação e Gestão da Educação Superior: Presentificando a Interdisciplinaridade) e no MBA em Gestão de Negócios e Inovação e professor e Tutor de diversas disciplinas nas áreas de Educação Física, Pedagogia, Administração, Recursos Humanos, Gestão Pública e Hospitalar, atuando tamém nos cursos de Direito, Enfermagem, Psicologia, Administração, Nutrição, Sociologia e Filosofia, Inoção e Tecnologia, do Centro Universitário Unimauá Brasília - DF e Parecerista de Projetos de Extensão PROExT (UEG) e da Revista Inter-Continental dos Esportes.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/0703387284532701

Published

2023-09-29

How to Cite

RODRIGUES, K. S.; TEIXEIRA, Z. D.; SILVA, R. R. da. Contemporary education: biopsychosocial perspective of inclusion. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 612–625, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.612-625.3296. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3296. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas