Decolonial studies and the interfaces between extension and research in the training of researchers

Authors

  • Fabiana de Freitas Poso Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro/RJ - Brasil
  • Bruno Andrade Pinto Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Macaé/RJ - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.427-450.3232

Keywords:

university extension, researcher training, decolonial perspectives, content analysis

Abstract

University extension usually manifests itself as the provision of assistance or commercial services, thus reproducing the colonizer's worldview. However, it should be a synonym for a closer relationship between the university and society, for the democratization of knowledge, for social transformation, and for feedback on changes in the universities. This way, an extension course was created based on the interaction of three research groups that are interconnected by decolonial studies, with the aim of assisting in the training of their respective organizers and to enable the course participants to recognize and understand the main decolonial concepts and themes, thus contextualizing with their practices and attributing this information to their professional activities. Interviews were conducted with the organizers, based on Content Analysis, demonstrating that although it was a great challenge, it was a unique moment of learning, exchanges, and approximation with great researchers in this area.

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Author Biographies

Fabiana de Freitas Poso, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro/RJ - Brasil

Doutora e mestra em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto Nutes / UFRJ. Especialista na Docência Básica pelo Colégio Pedro II. Licenciada em Ciências Biológicas pela UFRRJ. É colaboradora do laboratório de Linguagens e Mediações da UFRJ e possui como linha de pesquisa a formação profissional e docente nas Ciências e na Saúde. É professora da SEEDUC desde 2006 e SME desde 2007.

Bruno Andrade Pinto Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Macaé/RJ - Brasil

Doutor em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (NUTES/UFRJ) com estágio doutoral sanduíche na Universidade de Aveiro (Ua/PT). Mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde (NUTES/ UFRJ). Licenciado em Química (UFRJ) e em Física (UNIS). Técnico em Química. Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/Macaé). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ). Professor do Mestrado Profissional em Ensino de Química (PEQUI/UFRJ). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Linguagens no Ensino de Ciências (LINEC-UFRJ/Macaé). Pesquisador do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur (GEASUR/UNIRIO). Pesquisador da Rede Internacional de Estudos Decoloniais na Educação Científica e Tecnológica (RIEDECT). Pesquisas no campo da Educação e Divulgação em Ciências, com ênfase nas temáticas de formação de professores, decolonialidade, direitos humanos, interculturalidade, educação ambiental, mídias, espaços escolares, não escolares e virtuais de educação.

Published

2023-08-01

How to Cite

POSO, F. de F.; MONTEIRO, B. A. P. Decolonial studies and the interfaces between extension and research in the training of researchers. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 427–450, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.427-450.3232. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3232. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

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